"fågelsand"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    "fågelsand"

    Jag har haft en hel del fåglar tidigare och nu hittade jag en gammal säck rådasand som mina nymfisar haft som bottenmaterial. Frågan är om jag skulle kunna använda den i botten på ett akvarium? Självklart är den oanvänd och jag tvättar den i så fall innan...

    tanken är att vi ska ha kampisar, någon mal + ngt annat i akvariet sen.
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Ursprungligen postat av linda.n
    Jag har haft en hel del fåglar tidigare och nu hittade jag en gammal säck rådasand som mina nymfisar haft som bottenmaterial. Frågan är om jag skulle kunna använda den i botten på ett akvarium? Självklart är den oanvänd och jag tvättar den i så fall innan...

    tanken är att vi ska ha kampisar, någon mal + ngt annat i akvariet sen.
    Är det bara sand i? För jag har för mig att den jag har till undulaterna innehåller små flak av snäckskal eller nåt som är bra för deras näbbar.
    Men om du läser vad det ska innehålla, och så länge det bara är sand och du sköljer ordentligt så bör du kunna använda det. Det jag har till undulaterna är ju i samma storlek som det jag köpt till akvariet...

    Kommentar

    • Lysmask
      • March 2007
      • 251

      #3
      Ja. den finaste sanden av råda kallas råda med så de e ingen fara.
      205 l, 31 l
      Mvh Lisa

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jag köpte fågelsand och den visade sig vara alldeles för finkornig, det blev så tätt att det blev syrefri nedbrytning i den. Så om du ska använda den så blanda upp den med grövre grus och skaffa ett gäng malaysiska sandsnäckor som bökar runt i den. Mina pansarmalar slutade böka i den efter tag pga tätheten.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Tack för era svar! Sanden är inte väldigt finkornig, jag har sett finare i djuraffären. Det ska vara ren sand men den liggen i orignalpåsen så jag kan ju läsa noga om det står något mer.

          Vet någon vad RÅDA betyder?
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Det är platsen där rådasanden bryts

            Rådasand tillverkar och levererar specialsandprodukter som utvinns ur Rådaåsen, Lidköping, för olika användningsområden såsom vattenrening, järngjuterier, byggindustrin, värmekraftverk, halkbekämpning samt fritids- och hobbysektorn.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              tack för länken. jag ska prova med den. malaysiska sandsnäckor lät trevligt också!
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av linda.n
                Tack för era svar! Sanden är inte väldigt finkornig, jag har sett finare i djuraffären. Det ska vara ren sand men den liggen i orignalpåsen så jag kan ju läsa noga om det står något mer.

                Vet någon vad RÅDA betyder?
                Jag har råda med den grövre storleken på korna

                Kommentar

                Arbetssätt...