För mörkt = skadligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    För mörkt = skadligt?

    Hej, har haft akvarium tidigare men ska nu börja om på nytt med mitt 60l.
    Tidigare så tänkte jag inte så mycket på inredningen förutom att det ska vara fint och funktionellt för fisken, men efter att ha läst här så finns det olika typer har jag märkt.

    Tycker att mörk/svart sand/grus är väldigt trevligt, likaså en mörk bakgrund. Om man sedan har vit korall/sten, och ett par växter, blir det en för mörk inredning?

    Som t.ex. det här akvariet http://einrichtungsbeispiele.de/thum...ight=480&Q=100

    Hur lyckas man få fisken att trivas, och vilken typ av fiskar lämpar sig bäst i mörkret och min storlek (60l)?
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #2
    de flesta(kanske alla?) fiskar tycker om mörker dom känner sig tryggare och sådär...men växter behöver mycket ljus så man får balansera lite...men ahr du mycket ljus och mycket växter så finns det mycket skugga och mycket att gömma sig i för fiskarna.

    Akvariet du har på bild där är ett malawikar med en liten växt i mitten. Malawi är för stort för 60l tyvärr...
    Skaffa "vanliga" fiskar typ några guppys och några platys och några pansarmalar...eller nått.
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • Nounours
      • September 2008
      • 48

      #3
      Okej, på vilket sätt är det för stort menar du? För att de fiskar som trivs så behöver större yta? Fungerar det med mörk sand även om man har bottengående?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Malawi blir helt enkelt för stora för att passa i ett så litet akvarium som 60 liter. Titta i artbeskrivningarna så står det där den MINSTA storlek en art behöver!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          malawiciklider jagar och bråkar och bildar revir...många vill ha varsitt revir som är stort som ett 60l akvarie...
          ja fiskarna bryr sig inte om mörk sand...snarare är det så att dom bryr sig om sanden är ljus...
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          Arbetssätt...