Hur mycket grus behövs för bakterier ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur mycket grus behövs för bakterier ?

    Hur mycket grus behöver jag egentligen ?

    I en tråd som jag skapade för kanske 1,5 år sedan så frågade jag hur mycket grus man egentligen behöver.

    Men jag fick inga vettiga svar.

    Och det är inte frågan om hur många kilo, utan hur mycket yta man behöver för att få hyfsad mängd gosiga bakterier.

    Det är som så att jag skulle vilja i mitt framtida 105 literskar vilja täcka stora delar av botten med en skifferskiva. I % räknat så pratar vi i runda slängar runt 70-75% av botten som blir täckt av en skiva. Blir väl inte så många gosiga baketrier där kan jag tänka mig.

    Så, då uppkommer frågan om mängden grus är tillräcklig för de gosiga bakterierna.

    Det hör till historien att filtervolymen kommer att bli klart större än vad man normalt har till 105 literskar, Som det ser ut just nu, så kommer jag att ha en filter på i runda slängar 8-10 liter.

    Kommer den stora filtervolymen kompensera en del av bortfallet på gruset ?


    Nu kommer vän av ordning att skrika att det kommer att samlas en massa skit på botten som måste slamsugas bort med täta mellanrum. Det är jag medveten om, men samtidigt är det som så att de planerade invånarna skitar ner så j-a mycket att jag måste slamsuga 1-2 ggr / vecka hur mycket grus jag än har. Så det är helt OK.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Allra största delen av bakterierna finns ändå i filtret. Vad jag vet har ingen kollat på ratiot bakteriemängd i filter/bottensubstrat, men jag gissar att filtret dominerar stort.

    Så, jag skulle tro att den större filtervolymen mer än väl kommer att kompensera för den minskade grusytan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Allra största delen av bakterierna finns ändå i filtret. Vad jag vet har ingen kollat på ratiot bakteriemängd i filter/bottensubstrat, men jag gissar att filtret dominerar stort.

      Så, jag skulle tro att den större filtervolymen mer än väl kommer att kompensera för den minskade grusytan.

      eftersom du har fler inlägg än vad jag har, så begriper du säkert detta...
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jwag är inte alls säker på att den största mängden auomatiskt finns i filtret. Det handlar ju om vilken yta som bakterierna har att kolonisera, och har du då ett relativt tjockt lager av ett inte alltför finkorningt grus, så torde den ytan vida överstiga filtermassans yta. Det måste förstås också vara en god genomströmmning av vatten i bottengruset så att näringsämnen och syre tillförs bakterierna där

        I de akvarier som jag inrett på senare tid har jag minst 5 cm grus, mot bakrutan ännu mer, i vissa partier dubbelt så tjockt, och i de karen är vattenkvaliten överlägset stabilast.
        Det är lätt att se att gruset funkar som filter, för dels så trivs växterna som f*n och dels finns inga partier med mörkt, illaluktande grus, som tyder på syrefri nedbrytning.

        Om jag får komma med en synpunkt så skulle jag lägga grovt grus under skifferplattan, och ordna genomströmmning i det för att få så stor filteryta som möjligt.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        Arbetssätt...