Lära sig inreda malawiákvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    Lära sig inreda malawiákvarium

    Hej som det står så vill jag lära mig att inreda, Jag tycker att alla mina akvarium är så fula , Jag vill veta hur man ska tänka när man ska inreda ett malawiakvarium för att det ska bli snyggt och bra för fiskarna . Dem fiskar som jag har är 5 demasoni och 9 rödzebra och 4 dominanta hanar.
    Hur ska jag tänka ? vilka vinklar ? vilka färger ? Vad för uplägg ? Hur planera ? Jahh allt som ingår

    MVH Mathias Wiberg
  • mange016
    • May 2006
    • 341

    #2
    Hol dir jetzt Anregungen für ein Aquarium, Teich oder Terrarium mit tollen Einrichtungsbeispielen, Fotos, Videos, Besatzplaner, Bildersuche und Guide.


    Där har du 53 sidor med malawikar så det är bara titta igenom och se hur andra folk har gjort, finns grymt snygga kar på den sidan !

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Det roliga med malawis är att efter ett tag inreder de så fint själva. Det blir lite gropar o backar i karet

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        - stenar, bottensubstrat och bakgrund ska helst påminna om varandra i nyans/struktur
        - köp ett par lysrör för akvariebruk, vilka du vill ha är rätt mycket en smaksak, om man vill ha blått ljus som framhäver fiskarnas färger elelr ett naturtroget "solljus"
        - tycker du att du har tillräckligt mycket sten, köp minst dubbelt så mycket till.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • AORFISH
          • December 2005
          • 284

          #5
          Tack för en mkt. bra länk!

          Här är två till:

          Malawi akvarium:


          Tanganyika akvarium (samma inrednings stil i stort sett)


          Lycka till med att finna inspiration för just ditt akvarium!

          Ursprungligen postat av mange016
          http://einrichtungsbeispiele.de/index.php?typ=1

          Där har du 53 sidor med malawikar så det är bara titta igenom och se hur andra folk har gjort, finns grymt snygga kar på den sidan !
          MVH/Magnus

          Kommentar

          • AORFISH
            • December 2005
            • 284

            #6
            Har du några bilder på dina akvarium??


            Ursprungligen postat av mazzkot
            Hej som det står så vill jag lära mig att inreda, Jag tycker att alla mina akvarium är så fula , Jag vill veta hur man ska tänka när man ska inreda ett malawiakvarium för att det ska bli snyggt och bra för fiskarna . Dem fiskar som jag har är 5 demasoni och 9 rödzebra och 4 dominanta hanar.
            Hur ska jag tänka ? vilka vinklar ? vilka färger ? Vad för uplägg ? Hur planera ? Jahh allt som ingår

            MVH Mathias Wiberg
            MVH/Magnus

            Kommentar

            • mazzkot
              • June 2007
              • 400

              #7
              Jaah Tack så mkt för tipsen och mkt fina akvarium , Mange016
              Som det ser ut just nu så har jag en btn bakrund med lite mörkare "becha" färger och finkornigt grus i samma färg sen har jag massa olika stenar jag har runda som är gråfärgade ,svart skiffersten ,massor med lava. svrt sten plat och knögligt röd sten jag har keramikrör plaströr rötter- mangroverötter och en sådan dära med spretiga rötter jag har ihåliga snäckor stora krukor medel krukor små krukor, Växter . Jag har ganska så mmkt sten och tillbehör men ändå så kan jag inte hitta en enda sten som har samma nyans som min bakrund
              Så här ser bakrunden ut :::
              Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 375l.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,8 KB
ID: 2101840

              Kommentar

              • mazzkot
                • June 2007
                • 400

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 375l 001.jpg
Visningar: 2
Storlek: 94,6 KB
ID: 2101841Akvariumet har sett ut så här tex

                Akvariumet som det ser ut nu:Klicka på bilden för större version

Namn: akvarium 375l 009.jpg
Visningar: 2
Storlek: 101,5 KB
ID: 2101842

                Kommentar

                • mazzkot
                  • June 2007
                  • 400

                  #9
                  Dem lysrör som jag har är Marine Glo, Life GLo2, Aqua Glo Och två power glo.
                  Senast redigerad av mazzkot; 31 August 2008, 12:22.

                  Kommentar

                  • AORFISH
                    • December 2005
                    • 284

                    #10
                    Ja,tyvärr är det ju lite svårt att montera dit btn-moduler nu när du har fisk och vatten i. Annars är det ju snyggt att försöka dölja tekniken. Du kanske ska ha lite mer sten i om man ser till den senaste bilden..Försök att använda dig av liknande stenar i hela karet samt att du försöker bygga in rör och krukor så att man slipper se dem..Bara lite tips.. Annars ser det bra ut tycker jag och det vikigaste är ju att framhäva fiskarnas färger.. Här har du en bra länk som du kanske redan har sett?



                    Ursprungligen postat av mazzkot
                    Dem lysrör som jag har är Marine Glo, Life GLo2, Aqua Glo Och två power glo.
                    MVH/Magnus

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      #11
                      Grymt bra artikel alltså tack så mkt Det skulle vara möjligt att få det så snyggt med dem där tipsen i backfickan känns det somm , Bara jag hittade någon slgs snygg sten sort ungefär samma som han i artikeln hade använt, Någon som vet vad jag ska ha för sten så jag kan bygga snygga akvarie rev

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av mazzkot
                        Som det ser ut just nu så har jag en btn bakrund med lite mörkare "becha" färger och finkornigt grus i samma färg sen har jag massa olika stenar jag har runda som är gråfärgade ,svart skiffersten ,massor med lava. svrt sten plat och knögligt röd sten jag har keramikrör plaströr rötter- mangroverötter och en sådan dära med spretiga rötter jag har ihåliga snäckor stora krukor medel krukor små krukor, Växter . Jag har ganska så mmkt sten och tillbehör men ändå så kan jag inte hitta en enda sten som har samma nyans som min bakrund
                        Så här ser bakrunden ut :::
                        [ATTACH]13662[/ATTACH]
                        Bara ett litet påpekande - det är knappast en BTN.bakgrund som du har
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av mazzkot
                          Grymt bra artikel alltså tack så mkt Det skulle vara möjligt att få det så snyggt med dem där tipsen i backfickan känns det somm , Bara jag hittade någon slgs snygg sten sort ungefär samma som han i artikeln hade använt, Någon som vet vad jag ska ha för sten så jag kan bygga snygga akvarie rev
                          De snyggaste stenarna hittar du i naturen. Rent allmänt tips - blanda inte olika typer av stenar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            #14
                            okey

                            Kommentar

                            • AORFISH
                              • December 2005
                              • 284

                              #15
                              Jag tycker att dina runda stenar som du har på bild ett i lite grå nyans är fina..Försök hitta lite platta stenar i samma nyans så blir det kanon fint! Lycka till med ditt bygge och glöm inte att posta någon bild eller två när du är klar..

                              Ursprungligen postat av mazzkot
                              Grymt bra artikel alltså tack så mkt Det skulle vara möjligt att få det så snyggt med dem där tipsen i backfickan känns det somm , Bara jag hittade någon slgs snygg sten sort ungefär samma som han i artikeln hade använt, Någon som vet vad jag ska ha för sten så jag kan bygga snygga akvarie rev
                              MVH/Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...