Asien inspiration tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Asien inspiration tack!

    Har haft tankar fram och tillbaka nu angående mitt nya akvarie..
    idag har jag bestämt mig för att ha inspiration från asien!
    Så HUR ska jag inreda det?

    Ska jag ha sand eller grus?
    Vilken färg isånafall?
    Mycket växter och rötter? eller inte?
    Finns det några växter som kommer från asien?

    Ge mig förslag
    samt gärna bilder på hur det ska se ut!
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    alla dessa växter växer i asien: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_...k_resultat.php

    och sen som du skrev mycket rötter och växter och en ganska mörk botten!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av streezz88
      Ska jag ha sand eller grus?
      Vilken färg isånafall?
      Jag tycker sand passar bättre, en relativt mörk sådan, precis som Åheim säger.

      Ursprungligen postat av streezz88
      Mycket växter och rötter? eller inte?
      Mycket rötter tycker jag, det ger vattnet en tefärgad ton. Dock är jag själv inte så överförtjust i det bruna vattnet, men det är säkerligen så nära naturen man kan komma.


      Har för mig att du redan tittat in i min projekttråd, men där kanske det finns inspiration att hämta. Annars kan du söka under Avdelningar > Goldmedlemmars akvarium > asien.

      MVH Johan

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        Jag tycker sand passar bättre, en relativt mörk sådan, precis som Åheim säger.



        Mycket rötter tycker jag, det ger vattnet en tefärgad ton. Dock är jag själv inte så överförtjust i det bruna vattnet, men det är säkerligen så nära naturen man kan komma.
        Jag är ju inspirerad av dig redan så jag ska väl sno lite ideer från dig.. om det är tillåtet

        Men sand, vad finns det för mörk sand?
        Tycker dock det där med de tefärgade vattnet, tycker det ger en annan känsla/effekt. Men kan man inte bli av med den tefärgade vattnet genom mycket vattenbyten? Ska ju inte vara för mörkt, men behöver inte vara glasklart

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Rötterna urlakas ju hela tiden, tillslut färgar de inte vattnet längre och det kommer då bli klart. Dock så skulle jag inte rekommendera allt för knallgröna växter, utan mer sådana som har lite rodnad / brun nyans. Med en mörk sandbotten och mycket rötter blir det ett härligt helhetsintryck. Samt om du ska ha bambu i karet så blir den mörk och fin efter ett tag, och smälter liksom in.

          Jag använder blästersand från Broggårdssand, tror den finns att köpa på Jula om du har det i närheten.

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Rötterna urlakas ju hela tiden, tillslut färgar de inte vattnet längre och det kommer då bli klart. Dock så skulle jag inte rekommendera allt för knallgröna växter, utan mer sådana som har lite rodnad / brun nyans. Med en mörk sandbotten och mycket rötter blir det ett härligt helhetsintryck. Samt om du ska ha bambu i karet så blir den mörk och fin efter ett tag, och smälter liksom in.

            Jag använder blästersand från Broggårdssand, tror den finns att köpa på Jula om du har det i närheten.
            Joo jula har jag i närheten får väl åka dit och kolla!
            Men det var någon som skrev typ rådasand, är det bra? eller ska man köra på blästersand?

            Om man har för gröna växter, blir dom tillslut bruna då? eller kommer det se plastigt ut?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av streezz88
              Joo jula har jag i närheten får väl åka dit och kolla!
              Men det var någon som skrev typ rådasand, är det bra? eller ska man köra på blästersand?

              Om man har för gröna växter, blir dom tillslut bruna då? eller kommer det se plastigt ut?
              Ingen fara att ha för gröna växter om man tycker om det, men jag tycker inte det passar in i ett asienkar.

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Ingen fara att ha för gröna växter om man tycker om det, men jag tycker inte det passar in i ett asienkar.
                Kanske inte får se vad de blir, lönen kommer ju inte först förän på måndag så då blir de massa shopping, och karet ska äntligen få komma igång..! förresten, vad är de för bakgrund du har till ditt kar?

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  En svart plansch på utsidan av bakrutan.. hade satt in någon form av slimline eller liknande om jag hade haft plats, men mitt kar är för smalt

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    En svart plansch på utsidan av bakrutan.. hade satt in någon form av slimline eller liknande om jag hade haft plats, men mitt kar är för smalt
                    okay =) ska väl se hur det blir
                    som sagt storshopping på måndag ^^
                    och bambun hade du köpt på plantagen? =)

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Granngården och Rusta har jag köpt min bambu på.. finns även på plantagen har jag hört, men det har brunnit ned i Luleå

                      Kommentar

                      • streezz88
                        • July 2007
                        • 529

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Granngården och Rusta har jag köpt min bambu på.. finns även på plantagen har jag hört, men det har brunnit ned i Luleå
                        hihi blanda ihop det med plantagen.. ska kolla, har faktiskt lite ditt kar som inspiration, och utgår sedan där ifrån vad som ska kompleteras

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          på PWSS finns de två snygga bakgrunder som passar till Asien akvarium.
                          "Borneo" och "Mudbank"

                          Olika arter av Cryptocoryne är vanliga i dessa miljöer.
                          Även Javaormbunke och Javamossa funkar.

                          Sandbotten av den lite mörkare sorten blandat med lite störra blankslipade stenar gör att man får känslan av att det rör sig om botten på en flod eller å.
                          Kombinera det med lite shyssta rötter så är du nästan där.

                          För övrigt är Tigerbarber en utmärkt fisk för Asien inspirerade akvarium

                          Kommentar

                          • streezz88
                            • July 2007
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av Grodlund
                            på PWSS finns de två snygga bakgrunder som passar till Asien akvarium.
                            "Borneo" och "Mudbank"

                            Olika arter av Cryptocoryne är vanliga i dessa miljöer.
                            Även Javaormbunke och Javamossa funkar.

                            Sandbotten av den lite mörkare sorten blandat med lite störra blankslipade stenar gör att man får känslan av att det rör sig om botten på en flod eller å.
                            Kombinera det med lite shyssta rötter så är du nästan där.

                            För övrigt är Tigerbarber en utmärkt fisk för Asien inspirerade akvarium
                            Har idag införskaffat mig rådasand 2 rötter, lite stenar börjar imorn med att inreda akvariet, då ska allt på plats!

                            sen så senare ska jag införskaffa mig bambu, och växter, han i affären sa dock det kommer ta ett tag innan sanden lägger sig.. kommer börja med att vara grumligt, stämmer det? vissa skriver att det lägger sig på en gång.

                            sen så ska jag självklart ha tigerbarber, har redan stort intresse för dom
                            vad ska man mer ha? vilka mer fiskar, har varit inne och kollat i fiskavdelningen, men finns ju 100000 sorter att välja på.. vad ska man ha mer än bara tigerbarber?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Vore det inte ännu snyggare om bambun gick ända upp till ytan
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...