sand från sandlådan som bottenmaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    sand från sandlådan som bottenmaterial?

    hej jag undrar om man kan ha "vanlig" sand som bottenmaterial i sin tank,alltså sådan sand som brukar finnas i sandlådor å sånt? grumlar det nånsin av sig och/eller är det kanske helt olämpligt att använda detta av någon annan anledning, tex att det skulle vara toxiskt el dyl.?
    Fish for Life!!!
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Har kört med den varianten någon gång. Jag spolade av sanden i ett vanligt köks-sikt litet åt gången. Då försvinner all synlig smuts och finare korn. Enligt min åsikt blev resultatet väldigt bra med en kornstorlek på ca. 2mm och större. Det är dessvärre ett väldigt arbete innan allt är klart. Jag kokade inte sanden men det kunde vara skäl att göra det.
    h. Johan

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Nu tycker jag att du ska låta barnen ha sin sandlådesand i fred och köpa din sand på ditt lokala grustag, toxider eller toxiner lär du inte hitta i några större halter i och kring kommunala sandlådor även om round-up liknande preparat fortfarande används i vissa kommuner, däremot föreligger en viss risk för toxoplasma gondii.

      haha! ja det hade jag allt tänkt göra, vi har nämligen en egen sandlåda i trädgården=). så round-up finns inte i vår sand iaf. ok tack så jättemkt för ditt svar. är risken för denna parasit stor förresten, för i så fall borde det alltid finnas en viss risk för gondii i all sand man hittar utomhus eller?
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av JLi
        Har kört med den varianten någon gång. Jag spolade av sanden i ett vanligt köks-sikt litet åt gången. Då försvinner all synlig smuts och finare korn. Enligt min åsikt blev resultatet väldigt bra med en kornstorlek på ca. 2mm och större. Det är dessvärre ett väldigt arbete innan allt är klart. Jag kokade inte sanden men det kunde vara skäl att göra det.

        ok, tack så mkt för ditt svar, ja precis det var väl nått sånt jag oxå hade tänkt mig när det gäller rengöringen av sanden. kornen brukar väl inte vara särskillt vassa va?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Har använt sandlåde-sand några gånger när jag snabbt behövt sand, och eftersom den sanden kom från en ganska välbesökt offentlig lekplats fick jag tillbringa en hel del tid med att sålla bort fimpar, kattbajs, och metallskrot. Men visst funkade det.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            ok, aja men det låter ändå lovande tycker jag. tack för svaret.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Använde mig av vår egen sandlåda på gården. Den har vi täckt när den inte används för att inte granskapets katter skall skita i den. Annars är kattskit allmänt förekommande i sandlådor.
              h. Johan

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Annars är ju blästersand från Biltema och Rådasand från tex Woody billigt...
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Har själv använt sand/grus från vår lokala badsjö , rent natur grus som istiden fixat, lite grovkornigt med blandade korn storlekar gillar denna naturliga look. Sköljt lite i taget i en hink under vatten kranen tills allt grummel försvunnit.
                  SERP AI is an community-driven, collection of artificial intelligence, machine learning & data science tools, courses, information, data & more.

                  (Har än så länge bara växter och snäckor i det kommer o bli ett räk och växt kar)
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...