Hur rengör ni egenplockad sand ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Hur rengör ni egenplockad sand ?

    Har en balja med ca 70 kg skitsnygg sand som jag varit och hämtat på ett ställe. Men det finns ju lite skräp i den och lite sten mm.

    Så hur ska jag göra rent den ? Ska man ta sån sil som man hade som liten i sandlådan eller ska man köpa nåt nät och snickra till en egen liten sil eller hur gör ni rent eran sjö/havs sand ?

    Mvh
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Plocka bort det värsta skräpet och större stenar (om du nu inte vill ha kvar dem) och skölj sedan sanden noga. Om det kanske följer med lite smått bös kan du ta bort med en håv i karet sedan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Plocka bort det värsta skräpet och större stenar (om du nu inte vill ha kvar dem) och skölj sedan sanden noga. Om det kanske följer med lite smått bös kan du ta bort med en håv i karet sedan.
      Behövs den inte kokas eller ? Kanske vore något att testa
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Om den inte är allt för finkorning så använd ett vanligt durkslag och spola av den med duschen eller trädgårdsslangen.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Simonols
          • July 2008
          • 108

          #5
          Nja min är lite för finkornig för durkslag är helt vanlig sand. Det som jag vill få bort är små bitar av torkad tång som finns i den. Misstänker att det inte är så bra eller så kanske det inte spelar nån roll när det är så lite ?

          Jag tänkte om man skulle köra i duschslangen i baljan och låta vattnet stå på och rinna nån timme eller nåt ? Borde inte det funka bra ?

          Mvh Simon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eller rör runt med handen i sanden som du har i spannen så kommer det mesta organiska att flyta upp ganska snart. Är det sand från havet bör du vara hyffsat noga så inga snäckor eller liknande följer med i karet som kan förpesta vattnet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Simonols
              • July 2008
              • 108

              #7
              Vad för snäckor menar du ? Finns nog nåt litet blåmusselskal bara i den. Men plockade sanden ca 15 m från vattnet så finns nog inget levande i den.

              Mvh

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Sanden är troligen en oas av levande organismer..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Simonols
                  • July 2008
                  • 108

                  #9
                  Okej dö ska dom får göra då hehe. Vet dock inte hur det kommer funka med min svenska insjöfisk lite tåliga borde dom väl vara ?

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Så här gör jag nu har jag en trädgård när jag gör detta,jag har en 100L murbalja i med allt i den sen i med trädgårdslangen i ett nån timme rör om skiten flyter ut efterhand då jag har vinklat den lite,sen är det bara att röra om lite hela tiden.Men detta går också att göra i ett badrum men kanske i mindre hinkar kanske
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Simonols
                      • July 2008
                      • 108

                      #11
                      Precis så som jag hade tänkt göra men vet inte riktigt vart jag ska lägga den rena sanden sen nånstans haha =D

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        I akvariet kanske?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • NIC
                          • January 2008
                          • 5121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Simonols
                          Precis så som jag hade tänkt göra men vet inte riktigt vart jag ska lägga den rena sanden sen nånstans haha =D
                          Jag gör också precis så som patrik skriver fast i mindre skala, har du mindre utrymme så får du ha en hel del spannar bara. Sen kan du ju om du vill, koka den i kastruller, tar en jävla tid, (jag vet..) sen är frågan om det egentligen är nödvändigt..

                          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                          Kommentar

                          Arbetssätt...