Svarta fläckar på rötter, farligt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Custom Sam
    • August 2008
    • 2

    Svarta fläckar på rötter, farligt??

    Hej, har hittat ert eminenta forum, hoppas jag kan ställa lite frågor.

    Har äntligen tagit tag i mitt igenväxta akvarium, skam till sägandes.

    Jag har tre rötter i akvariet, köpta i akvariebutik. Två är ganska svarta, så de misstänker jag att det inte går att göra något åt. En rot är klart bättre, och har dessutom lite javamossa på sig, vilket är snyggt.

    Porblemet är att alla tre rötterna har små svarta knottror på sig, ungefär som väldigt små havstulpaner. Om man skrapar bort knottrorna ser det ut som kaffepulver ungefär.

    Någon som har en aning om vad detta är? Kan jag behålla den "snygga" roten efter att ha skrapat av knottrorna? Eller ska jag slänga alla tre?

    Tacksam för svar,

    Mvh
    Lennart
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter som resterna av gamla toffsalger eller något. Dom sitter fast även om algen dött för länge sedan.
    Om det nu är det så behöver du inte ens skrapa bort det om du inte vill.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Custom Sam
      • August 2008
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Låter som resterna av gamla toffsalger eller något. Dom sitter fast även om algen dött för länge sedan.
      Om det nu är det så behöver du inte ens skrapa bort det om du inte vill.

      Tack för svaret!
      Ja, det är helt riktigt, jag hade massor av tofsalger tidigare i akvariet, det var de som tog knäcken på intresset/renhållningen. Nu verkar de faktiskt ha dött ut... Jag misstänker att de själva förbrukade all näring som fanns.

      Då kan jag använda rötterna, trevligt...

      Kommentar

      Arbetssätt...