Rötter flyter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Rötter flyter?

    Stockar och träd i vatten flyter ju, eller hur? är det inte samma sak med rötter som man kan köpa i djuraffären? om ja, hur gör man då? fäster man roten på något sätt eller vad? om man fäster roten, måste det ske innan man fyllt på allt vatten?
    Har tänkt försöka hitta någon lämplig rot i morrn, men vill veta först om det är möjligt?
    Sedan har jag hört att man måste ha roten i ett spann vatten en tid, så att allt sådant där skit försvinner som annars gör vattnet brunt/gult, ska det vara kallt eller varmt vatten eller kvittar det? hörde säljaren säga till en kund en gång att det går snabbare om man tar varmt vatten..
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Du kan koka roten så kommer den att suga åt sig såpass med vatten så den ligger kvar på botten, alternativt hälla kokande vatten över den i badkaret om den inte får plats i kastrullen, då får du även bort om det skulle vara några dåliga bakterier på roten eller liknande.

    Kommentar

    • Nå_Nirvana_Nu
      • June 2007
      • 702

      #3
      JAg brukar, efter rengöring, tynga ner flytande rötter i karet med lämpliga och lagom stora stenar efter ett tag så är det bara att ta bort stenen så ligger roten kvar....kan röra sig om dagar och veckor men roten är ju i karet =)

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Mopanirötter och mangrove sjunker på en gång men redmoor kan ta ett par veckor så den håller man ner med tex en sten första tiden! man behöver bara skölja rötterna i ljummet vatten och den missfärgning som blir är övergående och inte ett problem tycker jag!
        Senast redigerad av åheim; 05 August 2008, 22:17.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MeKaL
          • August 2008
          • 128

          #5
          När jag köpte en rot för ett bra tag sen minns inte när, så satte jag i den direkt och de började lukta prupp i vattnet haha.
          La den sen i vatten i en stor hink och skrubbade den med en diskborste med typ två dagars mellanrum, den fick ligga i en vecka i vatten (bytte förstås vatten när jag tog upp den och skrubbade den) men sen dess har de inte luktat nånting över huvud taget och mina värden är bra.
          Frågar man inget, får man ingenting veta.

          Kommentar

          • Kryptonit
            • October 2006
            • 139

            #6
            Ursprungligen postat av Linapina
            ...hälla kokande vatten över den i badkaret om den inte får plats i kastrullen...
            Det ska jag testa

            Har haft en stor mangroverot i en tunna med vatten i ett halvår nu och den flyter fortfarande.
            Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
            (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              kruxet att tynga ner en flytande rot är ju att den kan slita sig från sina tyngder och har man otur har man då glasbitar från täckglaset i akvariet...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #8
                Ursprungligen postat av Linapina
                Du kan koka roten så kommer den att suga åt sig såpass med vatten så den ligger kvar på botten, alternativt hälla kokande vatten över den i badkaret om den inte får plats i kastrullen, då får du även bort om det skulle vara några dåliga bakterier på roten eller liknande.
                måste hålla med här att det är det bästa alternativet.. alt. ducha den i så varmt vatten det bara går i badkaret eller liknande..
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  mina rötter flöti början. Men sen läste jag om att tynga ner dom mer stenar. Jag testade även att sätta fiskelina runt två stenar, som höll roten på plats.. fungerade jätte bra, efter några dagar så var det baraatt ta bort stenarna!

                  Kommentar

                  • Koi-fantast
                    • October 2007
                    • 193

                    #10
                    Jag skrev lite om hur jag förberedde en gren på min zoon. Det kanske kan vara något att läsa..
                    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...