Syresten som flödar ojämt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Syresten som flödar ojämt ?

    Tjena!

    Min syresten som är ca 10 cm lång har en tendens att bara släppa ut stora luftbubblor ca 3 cm ifrån ventilen. Men filmer jag sett på youtube har jag sett folk vars syresten ser precis likadan ut som min, men pumpar små fina bubblor från hela syrestenen. Jag har en Rena 101, som är en fykantig sak som väsnas lite, kanske dags att köpa ny luftpump ? För jag tror den pumpen är kanske en från början utav 2000-talet eller slutet utav 90-talet.
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Är syrestenen ny?..
    / Rickard

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av rick
      Är syrestenen ny?..
      Japp, köpt för ca 2 veckor.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffe.B
        Tjena!

        Min syresten som är ca 10 cm lång har en tendens att bara släppa ut stora luftbubblor ca 3 cm ifrån ventilen. Men filmer jag sett på youtube har jag sett folk vars syresten ser precis likadan ut som min, men pumpar små fina bubblor från hela syrestenen. Jag har en Rena 101, som är en fykantig sak som väsnas lite, kanske dags att köpa ny luftpump ? För jag tror den pumpen är kanske en från början utav 2000-talet eller slutet utav 90-talet.
        Hade i princip en 101:a kopplad till vartenda småkar i början på 80-talet och jag tyckte att dessa membranpumpar gjorde absolut störst nytta utan någon "syre"-sten! (Små bubblor = små vattenrörelser / Stora bubblor = stora vattenrörelser, storleken kan ju även regleras med en slangklämma)
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av A C-son
          Hade i princip en 101:a kopplad till vartenda småkar i början på 80-talet och jag tyckte att dessa membranpumpar gjorde absolut störst nytta utan någon "syre"-sten! (Små bubblor = små vattenrörelser / Stora bubblor = stora vattenrörelser, storleken kan ju även regleras med en slangklämma)
          Haha! Så den är så gammal Fick med den till ett kar som var köpt typ i början av 90-talet. Men det stämmer ju, att stora bubblor ger mer stora vattenrörelser. Men jag tyckte det va finare med en vägg av bubblor ist för bara lite stora bubblor. Men en slangklämma lär väl ha samma funktion som en T-korsning med en skruv i ena "vägen" ?
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Har du begravt syrestenen under stora mängder grus blir bubblorna också större.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Har du begravt syrestenen under stora mängder grus blir bubblorna också större.
              Den låg helt öppet.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Ursprungligen postat av Stoffe.B
                Japp, köpt för ca 2 veckor.
                Annars brukar det gå att "rensa" en igentäppt syresten genom att värma upp den, tex genom att lägga den på en varm spisplatta (passa så inte plastmunstycket smälter och förstör plattan). Men, är din sten ny så lär inte det hjälpa.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Annars brukar det gå att "rensa" en igentäppt syresten genom att värma upp den, tex genom att lägga den på en varm spisplatta (passa så inte plastmunstycket smälter och förstör plattan). Men, är din sten ny så lär inte det hjälpa.
                  Jasså ok! Nää, den är ju ny så... Den är bara 1 vecka gammal, såg det på kvittot.
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...