Slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Slimline

    Jag tänkte skaffa slimline till mitt 300 liters akvarie, 125x50x50.

    Jag tänkte köra med biltemas blästersand. Kommer plantera växter i mitten av karet så de kommer vara ganska mycket fri bottenyta/simmyta.

    Jag undrar om de finns några bra slimline till detta karet, eller är de så att jag får köpa 3 st 50x50 och sedan skära till själv? Vill helst ha minst 2 olika mönster på plattorna, men de ska självklart vara i samma tema/färg.

    Tanken är att inreda med fiskar från Sydamerika och Asien.

    Help me out.

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av beerzon
    Jag tänkte skaffa slimline till mitt 300 liters akvarie, 125x50x50.

    Jag tänkte köra med biltemas blästersand. Kommer plantera växter i mitten av karet så de kommer vara ganska mycket fri bottenyta/simmyta.

    Jag undrar om de finns några bra slimline till detta karet, eller är de så att jag får köpa 3 st 50x50 och sedan skära till själv? Vill helst ha minst 2 olika mönster på plattorna, men de ska självklart vara i samma tema/färg.

    Tanken är att inreda med fiskar från Sydamerika och Asien.

    Help me out.
    Som du kan se på BTN-hemsidan så finns det 2 st 50 cm med olika mönster, sedan finns det också 1 st 20 st och 1 st 10 cm
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Hur ska jag kunna se på BTN-hemsidan när jag inte ens visste att de fanns en sådan? =S

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jämför priset då en på 10 cm och en på 20 cm antagligen blir dyrare att köpa än om du köper en på 50 cm och skär av.
        Gör du på det viset får du även en bit på ca 20 cm över som du kan silikona fast på sidorutan för att dölja din teknik i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Tror dock jag köper 2 st 50 cm och en 20 cm, vet ej hur långt akvariet är på insidan, får helt enkelt mäta sen när jag gjort mig av med alla fiskar.

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            En annan fråga ang Slimline. Jag tänkte faktiskt själv köpa slimline till mitt 200liters kar. Finns det något lim som går att använda när karet är vattenfyllt med fiskar osv för att montera den?.. Jag har precis inrett mitt kar noggrant och har ingen lust att slita upp allting.
            / Rickard

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av rick
              En annan fråga ang Slimline. Jag tänkte faktiskt själv köpa slimline till mitt 200liters kar. Finns det något lim som går att använda när karet är vattenfyllt med fiskar osv för att montera den?.. Jag har precis inrett mitt kar noggrant och har ingen lust att slita upp allting.
              Ja det finns något som heter Innotec undervatttenslim och som man kan limma under vatten med och det är ofarligt för fiskar - en tub kostar ungefär 550-600 kr
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja det finns något som heter Innotec undervatttenslim och som man kan limma under vatten med och det är ofarligt för fiskar - en tub kostar ungefär 550-600 kr

                Hur är det med korall-lim för saltvatten i sötvattenskar?.. Tar fiskarna stryk av det? Det är ju mycket billigare än det du skriver ovan.
                / Rickard

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av rick
                  Hur är det med korall-lim för saltvatten i sötvattenskar?.. Tar fiskarna stryk av det? Det är ju mycket billigare än det du skriver ovan.
                  Vet ej hur korallimmen vidhäftningsförmåga är på polyuretan och glas. Sedan vete sjutton om det är så mycket billigare eftersom korallimmen säljs i betydligt mindre förpackningar och 3-4 sådana blir säkert minst lika dyrt som Innotecen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Ska man "silikona" fast Slimlinen i bakrutan eller hur gör man?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      Ska man "silikona" fast Slimlinen i bakrutan eller hur gör man?
                      Japp
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • rick
                        • April 2005
                        • 1012

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vet ej hur korallimmen vidhäftningsförmåga är på polyuretan och glas. Sedan vete sjutton om det är så mycket billigare eftersom korallimmen säljs i betydligt mindre förpackningar och 3-4 sådana blir säkert minst lika dyrt som Innotecen

                        Min närmsta akvarieaffär (2-300m) säljer Innotec för 395

                        Blir att köpa slimline plus detta.
                        / Rickard

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av beerzon
                          Ska man "silikona" fast Slimlinen i bakrutan eller hur gör man?
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av rick
                            Min närmsta akvarieaffär (2-300m) säljer Innotec för 395

                            Blir att köpa slimline plus detta.
                            Det är otroligt billigt - kolla bara upp Bäst Före-datumet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Tackar Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...