BTN Rocky Juwel frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    BTN Rocky Juwel frågor

    Jag har precis köpt ett Juwel Rio 180 akvarium och går nu i bakgrundstankar. Jag pendlar mellan att bygga en bakgrund själv och att köpa en BTN Rocky-Juwel.


    När jag tittar på bilder på Rocky_juwel så ser jag ett uttag i överkant nästan i mitten och i nederkant till höger. Varför ska det vara ett uttag i mitten när filtret sitter i högra hörnet? Sedan så undrar jag om det är någon som vet hur mycket plats denna bakgrund tar ifrån akvariet(cm från bakkant till vänster/höger/mitt)? Och så till den tredje och slutliga frågan, ungefär hur många tusen kostar en BTN Rocky Juwel 100x47cm?

    Tacksam för svar
    /Mona

    Ragdolls, Ancictrus D & Kardinaltetror
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Nu har jag hittat lite av svaren(ibland är man för snabb att fråga). Jag har fått reda på att de tar ca 6-7 cm utom vid filtret och kostar lite över 2000:-. Men frågan kring uttaget kvarstår. Kan det vara för att det ska bli cirkulation bakom bakgrunden?

    /Mona

    Ragdolls, Ancictrus D & Kardinaltetror
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Kan ju vara så att filtret placeras precis till vänster om <b>båda</b> uttagen, för att få vatten både från ytan och botten.

      /Torsten

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Som Torstensoon skriver så är hålen till för att både leda in ytvattnet och vatnet nära botten till filtret.
        Sedan till frågan hur mycket plats bakgrunden tar så tar den förstå rätt mycket plats i det hörn där filtret är placerat (det måste ju få plats), men direkt därefter går det in ganska tätt mot bakrutan (2-6 cm). I motsatta hörnet sticker det sedan ut lite mer för att inte ge ett alltför platt intryck.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Finns det något man kan göra för att uttagen inte ska synas så mycket som på bilden? När jag tittar på en del inredda akvarium så kan jag inte se uttagen.
          Ser inte uttaghttp://www.zoopet.com/akvarium/images/600/1533.jpg
          Ser uttag http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/1528.jpg

          En annan fråga, på beskrivningarna över hur man moterar BTN bakgrunder så verkar det vara en massa bändande, borrande och sågande. Behöver jag det även om jag skulle köpa en Rocky-Juwel till mitt Juwel akvarie?

          /Mona


          Ragdolls, Ancictrus D & Kardinaltetror
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Jesper_S
            • October 2002
            • 57

            #6
            Du stoppar in en bit filtermatta som du har fäst lite torv på.
            Då syns inte hålen, samt att du inte får in en massa onödig skit bakom bakgrunden. Filterbitarna i hålen är ju lätta att komma åt samt lätta att rengöra.

            Jesper
            Jesper

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om man vill dölja hålet så kan man ju hänga något framför (t.ex. rot eller växter) eller så kan man plocka bort rastret och sätta dit en bit filtermatta så som Jesper skriver (se info på Zoopetavdelningen för Inredning).
              Rocky-Juwel passar i Juwelakvarierna utan sågande utan behöver bara silikonas fast.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #8
                Tack för alla svaren!

                /Mona

                Ragdolls, Ancictrus D & Kardinaltetror
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • salo
                  • January 2002
                  • 108

                  #9
                  Har precis beställt ett Juwel RIO 400, tänkte satsa på stort och skaffa en BTN-bakgrund, men varför finns inte Rocky Juwel i 150cm utan bara max 120?

                  Är det att pilla bort filterhållaren och satsa på en vanlig rocky eller tangayika som gäller?

                  /Jonas

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    varför finns inte Rocky Juwel i 150cm
                    Sannolikt pga att bara någon enstaka procent av de Juwel-akvarier som säljs är 150 cm modellen - dvs det finns ingen efterfrågan.

                    Är det att pilla bort filterhållaren och satsa på en vanlig rocky eller tangayika som gäller?
                    Svar ja.


                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • salo
                      • January 2002
                      • 108

                      #11
                      Tack för snabbt svar!

                      Men det kommer fler frågor

                      Någon som med säkerhet känner till huruvida man kan ta bort och sätta tillbaka tvärstagen i ett Juwel RIO-kar? Det verkar råda delade meningar om detta när man läser forumet fram och tillbaka. Ett måste om man ska ha i en bakgrund ju.

                      Vilken storlek gäller? Karet är ju 150x60 funkar det med en 150x50 bakgrund eller måste jag skaffa en 160x60 som ju verkar ligga en tusenlapp högre i pris? Man vattenfyller ju inte alla 60 centimetrarna pga lysrampen.

                      Utan frågor inga svar.

                      /Jonas

                      Kommentar

                      • Peter1904
                        • February 2003
                        • 1079

                        #12
                        Ursprungligen skickat av salo

                        Någon som med säkerhet känner till huruvida man kan ta bort och sätta tillbaka tvärstagen i ett Juwel RIO-kar? Det verkar råda delade meningar om detta när man läser forumet fram och tillbaka. Ett måste om man ska ha i en bakgrund ju.
                        Jag har tagit bort och satt dit staget i mitt Rio 240. Det är dock inte helt lätt eftersom staget är limmat. Jag skar i springan med ett rakblad och bände fram och tillbaka och fick tillslut loss staget (förutom ena hörnet av infästningen som bröts av och satt kvar i karet). Vet inte om man behöver limma fast det när man sätter tillbaka det (det knäpps fast nerifrån) men jag satta för säkerhets skull lite superlim på ändarna innan jag klämde fast staget igen.

                        Kommentar

                        • erland
                          • June 2003
                          • 410

                          #13
                          Vilken storlek gäller? Karet är ju 150x60 funkar det med en 150x50 bakgrund eller måste jag skaffa en 160x60 som ju verkar ligga en tusenlapp högre i pris? Man vattenfyller ju inte alla 60 centimetrarna pga lysrampen.
                          Mitt Rio 240 är 55 cm högt(yttermått) och det är 9 cm från överkanten ned till vattenytan och sen så försvinner det ju en del för bottenglaset också. Så jag skulle tro att jag i mitt fall skulle klara mig med 45cm hög bakgrund. Jag antar att det borde vara något liknande förhållande på övriga Rio modeller också men jag vet inte med säkerhet.
                          Erland Isaksson
                          Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                          Min Zoopet Blog

                          Kommentar

                          • Peter1904
                            • February 2003
                            • 1079

                            #14
                            Bakgrunden i mitt Rio 240 är 46 cm hög vilket är precis upp till vattenlinjen. Ifall bakgrunden är lite för låg så kan man ju lägga en frigolitplatta under den för att få upp den lite. Det täcks ju ändå med sand/grus sedan.

                            Kommentar

                            • WhiZpEr
                              • May 2004
                              • 108

                              #15
                              hej!

                              Jag funderar på att köpa ett Rocky Juwel till mitt 130L juwel-panorama akvarium. Men jag undrar om man behåller filter/pump-huset som det är och bakgrunden går runt huset eller om man tar bort huset och sätter pumpen i bakgrunden på något sätt?

                              Sen har jag kollat på denna bilden mycket:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/1533.jpg
                              och det ser ju väldigt olikt ut mot vad det gör på BTN's hemsida, tycker hålen nästan är helt borta man ser ju inte ens någon filtermatta i hålen, samt vart är röret som går ut från pumpen ?

                              mvh: Daniel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...