frigolit som skall undvikas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    frigolit som skall undvikas?

    Hej!

    Ja, just det, skall någon särskild frigolit undvikas? Kan tänka mig att viss frigolit innehåller ämnen som skall bevara den eller stöta bort fukt/mikroorganismer. Hur vet man det? Tänkte bygga små moduler av frigoliten jag har i en stor frigolitlåda från jobbet. Vågar jag?

    Johannes
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    #2
    Finns det olika sorts frigolit ens?

    vanlig frigolit funkar alltid

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Det är normalt bara stämplingen på cellplasten som kan tala om för dig vilken
      process produkten har utsatts för, all cellplast som tillverkas är hydrofob men viss cellplast behandlas även med antimögel kemikalier och i dessa fall brukar cellplasten vara genomfärgad.

      Frigolit är ett varumärke, Sundolitt ett annat, Jackon ett tredje osv..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • johag86
        • April 2006
        • 124

        #4
        lådan är bara vit med intryckt stämpel "ps"

        japp, så ser den ut. Jag tänkte bygga stenar, och rötter, i alla fall försöka. Vilka färger rekommenderar man, om man inte vill lacka?
        400 lit tanganyika
        160 pitbull

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          Tror Ps står för Poly styren eller Polystyrol om det bara är det och den inte är färgad borde det funka bra hör efter med nån annan för säkerhets skull
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Putte Ludde
            • January 2008
            • 21

            #6
            eftersom du kommer att behöva "bädda" in alla klara frigolitstycken som du ska använda i akvariet i fix, så kan jag inte se att de har någon betydelse om det finns gifer i frigoliten. Har svårt att tänka mig att dom ska ta sig ut genom fixet....

            Kommentar

            • CrilleE
              • July 2008
              • 17

              #7
              Var köper ni frigolit? Jag har en känsla av att det bara finns gigantiska bitar på byggmarknader.

              Kommentar

              • JanneN
                • February 2006
                • 191

                #8
                Ursprungligen postat av Putte Ludde
                eftersom du kommer att behöva "bädda" in alla klara frigolitstycken som du ska använda i akvariet i fix, så kan jag inte se att de har någon betydelse om det finns gifer i frigoliten. Har svårt att tänka mig att dom ska ta sig ut genom fixet....
                Fix är en betongprodukt som "andas", precis som fogarna på kakel/klinkers,det är därför man har fuktspärr i mellan fix och golv/vägg, eftersom vattnet även "rinner" under plattorna i fixet, så visst kommer vattnet ha kontakt med det man bygger av, om man inte lackar fixet(fuktspärr)

                Edit: Sika har iaf haft en produkt som blandas i betong för att få den mer tät, men det är inget jag skulle lita på, bättre att satsa på en giftfri frigolit/styrolit,m.m
                Senast redigerad av JanneN; 05 August 2008, 15:22.
                http://akvariefisk.ifokus.se/
                www.bollmoraakvarieklubb.org
                http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                Kommentar

                Arbetssätt...