Fosiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blueeys
    • December 2006
    • 27

    Fosiler

    Har kikat på ett inlägg om stenar som man hittat ute.
    Det ser ut som de flesta går att använda utam sådanan med metaller i.
    Har en liten fråga.
    Har liggande en del fossiler från Gotland, de är ganska snygga att se på. Men jag har inte vågat lägga i dem. Tror ni det går att lägga i??
  • Wickberg
    • October 2007
    • 76

    #2
    Kommer förändra din vattenkvalité då fossil är poröst och kalkhaltigt.

    Kommentar

    • Blueeys
      • December 2006
      • 27

      #3
      Okej, alltså ingen bra ide. Misstänkte att det skulle vara dummt men bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        ja ph:t kommer ju gå upp, det är som att ha i kalksten i vattnet (vilket det egentligen är!). så har du inga fiskar som gillar surt vatten så kan du köra på det.
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Om du har ett sällskapsakvarium och inte, säg, håller på att odla tetror, då kan du med fördel ha i dina fossiler i akvariet - pH stiger till ca 7.5 vilket dina fiskar inte kommer att ha problem med. Var medveten om att kalksten långsamt löser upp sig i akvarium, så gör inte det om du är rädd om fossilen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Blueeys
            • December 2006
            • 27

            #6
            Det gör inget om de löser upp sig.
            Nått ska jag ju ha dem till, bara jag hittar dem, hm..
            Har dessutom kommit på at vissa snäckor löser upp sig.
            Och det första när vi köpte sa de att snäckor kunde man inte ha i.
            Sedan var vi på en oo butik i Karlstad och där fick vi syn på snäckor i ett akvarium och frågade. Och de sa visst kan man ha det.

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Ursprungligen postat av Wickberg
              Kommer förändra din vattenkvalité då fossil är poröst och kalkhaltigt.
              Nja, fossil är väl inte det, om man ska vara lite petig, däremot kalksten, med eller utan fossil. Det finns ju fossil i helt andra sorters sten också (även om gotländska fossiler säkert brukar vara kalksten) som kan ha helt andra egenskaper.

              Kommentar

              Arbetssätt...