Stenar från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qharma
    • September 2006
    • 71

    Stenar från naturen

    Håller på att bygger om ett akvarium som jag ska ha Malawi i och dom gillar ju stenar. Kan man ta stenar från naturen om man tvättar dom ordentligt?? Blir ju ganska dyrt att köpa på djuraffären..
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    #2
    Koka dom så går det utmärkt att ha natursten i karet, lycka till =) ( behöver bara kokas någon min )
    Fiskoholic


    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      Se till att stenarna sitter/ligger stabilt. Man vill ju inte ha stenar i rörelse i karet...
      / Patrik /

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Du behöver inte ens koka dem. Ibland räcker inte kastrullen du vet . Men skrubba dem utan rengöringsmedel och sen kan du ju hälla kokande vatten över dem om du vill. Badkar är bra då, men dusch funkar med.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13137

          #5
          Ursprungligen postat av Qharma
          Håller på att bygger om ett akvarium som jag ska ha Malawi i och dom gillar ju stenar. Kan man ta stenar från naturen om man tvättar dom ordentligt?? Blir ju ganska dyrt att köpa på djuraffären..
          risken med att plocka sten är att den innehåller nån metall som förgiftar fisken och det tar inte kokning och skrubbning bort
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Säkert 95% av alla stenar du hittar ute kan användas i akvarier. I ett malawiakvarium med sitt höga pH frisätts dessutom inte metaller i stor utsträckning från sten.
            Granit, gnejs, diabas, gabbro, allt går att använda.
            Använd dock för säkerhets skull inte stenar som ser "rostiga" ut. Järn i sig är inte så darligt, men det kan också vara ett tecken på att andra metaller kan finns i stenen. Använd heller inte alunskiffer.
            Sprängsten kan ha kvar rester av sprängmedel, vilket heller inte är något vidare att få i akvariet. Så tvätta av sådan sten mycket noga. Vill du döda alla bakterier på stenen kan du förutom att koka den också baka dem i ugnen i över 100 grader i en timme (hmm...är det det som menas med "stenkaka", tro? ).
            En fara med sprängsten är också att den ofta har vassa kanter, vilket man kan trubba av med att slå lite med en hammare på eggarna.
            Ett ytterligare tips är att ha ett liggunderlan längs nere i bottnen på akvariet - det förhindrar att eventuellt nedrasande stenar knäcker bottenglaset.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Artep
              • June 2008
              • 107

              #7
              Jag har hört att det är bra att ha kalkstenar i ett malawikar. Är det så?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Artep
                Jag har hört att det är bra att ha kalkstenar i ett malawikar. Är det så?
                Kalkstenar buffrar mot hastiga pH-sänkningar och malawis vill ha högt pH. Så visst är det bra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Jens A. Nu får du förklara dig, malawi gillar högt pH men du säger att kalkstenarna bidrar till pH-sänkningar.

                  Kommentar

                  • Artep
                    • June 2008
                    • 107

                    #10
                    Ursprungligen postat av beerzon
                    Jens A. Nu får du förklara dig, malawi gillar högt pH men du säger att kalkstenarna bidrar till pH-sänkningar.
                    Jag tror han menar att om man skulle få en ph-sänkning av någon anledning så hjälper kalkstenarna till att höja ph-värdet igen. Men jag kanske har fel

                    Kommentar

                    • slusken
                      • March 2006
                      • 149

                      #11
                      Natursten fungerar hur bra som helst. Själv har jag bara stenar i mina kar som jag har hämtat i naturen. Jag har inte kokat nån av dom men däremot fått skrubba som självaste f-n i vissa fall.
                      Ut och leta, hem och skrubba!!
                      Fear no fish!

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Jag säger buffrar mot - dvs de ser till att pH inte sänks.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Simon B
                          • January 2005
                          • 395

                          #13
                          I malawi kar kan du även använda kalkhaltigt grus som då ger samma effekt som kalkstenar. Sällan räcker det med ett par kalkstenar för att få upp Ph värdet i ett stort kar.

                          Lägg då även till att fiskarnas avfall försurar.

                          Kort sagt: Stark filtrering som luftar ut koldioxiden (som annars försurar vattnet) och en större mängd kalk haltigt material ger vattnet fina egenskaper för Malawi!

                          MVH Simon B!
                          Mina akvarier:

                          180l Sällskap
                          112l SA biotop

                          Kommentar

                          • Artep
                            • June 2008
                            • 107

                            #14
                            Ursprungligen postat av Simon B
                            I malawi kar kan du även använda kalkhaltigt grus som då ger samma effekt som kalkstenar. Sällan räcker det med ett par kalkstenar för att få upp Ph värdet i ett stort kar.

                            Lägg då även till att fiskarnas avfall försurar.

                            Kort sagt: Stark filtrering som luftar ut koldioxiden (som annars försurar vattnet) och en större mängd kalk haltigt material ger vattnet fina egenskaper för Malawi!

                            MVH Simon B!
                            Jag har Biltemas blästersand. Men jag tänkte lägga i kalkstenar. Är på g med planering för "möblering" i karet, så jag har inte ens hunnit hälla i vatten än. Men jag vet inte vad jag ska ha för kalkstenar än. Vill ju matcha till bakgrunden vet du. Jag har BTN slimline, röd gnejs. Har du nån tips?

                            Kommentar

                            • Simon B
                              • January 2005
                              • 395

                              #15
                              Dessvärre är kalk vitt. Tror knappt det finns någon märkbart kalkhaltig sten som inte är vit. Om någon vet någon skulle jag dock finna det mycket intressant då klarvita stenar som du säger inte direkt matchar de inredningar man vanligt vis använder.

                              MVH Simon B!
                              Mina akvarier:

                              180l Sällskap
                              112l SA biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...