Desinficera rötter och grenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karkan
    • March 2002
    • 13

    Desinficera rötter och grenar?

    Läste i en bok att man ska desinficera rötter och grenar med lut eller kopparsulfat.

    Nu undrar jag följande:
    -Behövs detta?
    -Var finns detta att införskaffa isåfall?
    -Vilket är att föredra?

    Jag känner till att man kan använda kaustik soda för avlutning och grovrengöring, kan man använda det?

    Enligt boken ska roten sedan kokas (flera ggr) och därefter blötläggas.

    Jag hade tänkt att evevntuellt använda mig av gamla nedfallna grenar från en ek.

    Någon som har erfarenhet inom detta?

    /Kari

  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Hej Kari. Själv brukar jag rengöra rötter med en diskborste och tandborste, sedan kokar jag roten. Har man inte en tillräckligt stor gryta så kan man vända roten och koka på så vis. Eller så kan man lägga den i badkaret och hälla kokande vatten på den. Sedan kan man ha den ligga i blöt några dagar så kanske den inte flyter. Det räcker enligt min mening i de flesta fall då jag aldrig har haft problem med utfällningar och dylikt. Kastiksoda vill jag avråda ifrån då det räcker med yterst små mängder för att det skall bli farligt för fiskarna. Det är ju besvärligt att hantera oxå är ju frätande. Om du nu ändå vill använda det sa måste du skölja roten grundligt flertalet gånger och låta ligga i blöt och bytta vattnet ett par gånger. Destomindre kemikalier man behöver använda i närheten och på saker som skall i akvariet.
    Skall man nu använda grenar /rötter som man själv plockar så brukar man rekomendera ek. Har dock själv aldrig provat detta.

    MVH


    lillfrasse
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej Kari,
      Att plocka döda kvistar från lövträd brukar inte vara några större problem, se t.ex. detta foto
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1527
      Däremot skulle jag vara ytterst försiktig när det gäller grenar och det är under alla omständighter viktigt att se till att grenarna är döda.
      Många grenar färgar också vattnet en hel del och kan också innehålla gifter och det gör nog varken till eller från om man använder kopparsulfat, lut eller liknande.
      Döda grenar från t.ex. bok brukar dock gå bra, se bara till att koka och blötlägga dem innan de läggs i.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell



      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • karkan
        • March 2002
        • 13

        #4
        Tack för de snabba svaren som vanligt, även i påsktider....
        Ska ta till mig era råd och prova.

        Häls Kari

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          En till fråga om rötter:
          En mangrove rot som ligger till en del nedbäddad i sand ärdet risk att den ruttnar?
          mvh
          hans-göran

          hgl
          hgl

          Kommentar

          Arbetssätt...