Kalksten farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    Kalksten farligt?

    Skulle kalksten kunna innehålla järn eller andra för fiskar onyttiga ämnen? Jag tänker då på röd, brun, grön och vit... allt vad det är, kalksten.

    Johannes
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Normalt sett så innehåller inte kalksten detta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Exempelvis kan du inte använda porös, skiktad kalksten som den på berget Billingen utanför Skövde. Den fäller ut järn och annat skit. Däremot röd ölandskalksten brukar gå bra och den vita kalkstenen som finns vid Faxe i Danmark och Ignaberg utanför Hässleholm går bra. Det är främst den kalksten som består av tunna skivor med fyllt innehåll som brukar ställa till besvär. Billinge stenen har jag själv erfarenhet av - kostade mig några jullar på 70-talet.
      MVH lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        70 talets akvaristik verkar mest ha bestått av allsköns elände i form av bottenfilter och annat, antar att vi ungdomar mer borde visa vår uppskattning över den experimentlusta som ni gamlingar genomled när vi nu sitter likt vid ett redan dukat bord..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • johag86
          • April 2006
          • 124

          #5
          Haha gaffel

          haha gaffel, så sant så sant. tack för att du, över gaffel, som jag inte minns namnet på i skrivande stund, tipsade mig om kalkstenen. Skönt att någon som verkligen vet något hör av sig, annars är det lätt att man får många svar utan någon som helst grund... Jaja, tack!
          400 lit tanganyika
          160 pitbull

          Kommentar

          • xlnt4ever
            • June 2008
            • 115

            #6
            tar svängen förbi sjön efter jobbet för att själv hämta en bumling eller två =) ska kolla upp grabbarna på http://www.borghamns-stenforadling.se/produktionen.html vad dom har eller så kliver jag i själv hehe
            Senast redigerad av xlnt4ever; 08 July 2008, 06:09. Anledning: felstavning
            Fiskoholic


            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Men du är ju också gammal, Gaffel

              Kommentar

              Arbetssätt...