Vinbärsnäckskal till multisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diväteoxid
    • December 2006
    • 356

    Vinbärsnäckskal till multisar?

    Har nu plockat en massa vinbärssnäckor vilka ska ofrivilligt donera sin skal till mina blivande multisar. Frågan är då om det är smidigast att koka dem och sen "gröpa" ur dem eller hur ska man utföra denna makabra handling?
    Nån som har gjort det förr som kan tipsa eller andra kloka tips?

    Perfekt att det regnade idag...har plockat typ 50-60 st på en timme...
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Låt dom först äta sallad som är väl avsköljd i tre dagar sedan lägger du dom i en kokande lag bestående av charlottenlök vittvin och lite vatten med kalvfond, sänk värmen och sjud dom i några minuter. Avnujtes med vittvin och vitlöksbröd. Men ät inte den lilla skölden dom täcker till snäckan med är ingen vidare i konsistensen. det finns speciella gafflar för att peta ut sniglarna ur sina snäckor
    Bon apetit
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • diväteoxid
      • December 2006
      • 356

      #3
      Hahaha...aldrig i livet att jag skulle äta dem. Det kändes lite svårt att lägga dem i kokande vattnet men när jag såg att dem dog omedelbart så gick det lättare sen.
      Har snart typ 1½ kilo snäckor utan skal om nån vill äta?

      Kommentar

      • Trollsvans
        • November 2007
        • 1118

        #4
        De kanske går att köra i mixer och spä ut med ärtor och sånt, så har du snigelmix som komplement till räkmix?
        //Troll

        Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Sorry, vad är en multis? xD
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Låt dom bajsa av sig i fin sand först ett par dagar. Det ska tydligen lukta mindre då har jag hört. Men om du inte är känslig, släng ner dom i uppsaltat kokande vatten och låt koka i en 10 minuter typ. Sen tar du enklast typ grillbestick och sliter ur den kokta snigeln ur skalet. Dom kan vara redigt äckliga efteråt så jag rekommenderar att du kokar dom en gång till för att försöka bli av med så mycket "slem" som möjligt. Jag ugnstorkade mina på låg värme efteråt i någon timme.

            JojjeN: Multisar är Lamprologus multifasciatus, Mångbandad snäcklekare.

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • diväteoxid
              • December 2006
              • 356

              #7
              Jorå...det var allt äckligt...det luktar f*n när man kokar dem och inte var det bättre när jag (sambon banga) slet ut dem med en krok. Det blev rester kvar men la dem vid en myrstack så jag hoppas dem rensar resten. Om inte nåt annat så lär ju flugorna lägga ägg och så vidare...ska inte starta multisakvariet på några veckor. Tack för tipsen!

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Ursprungligen postat av diväteoxid
                Jorå...det var allt äckligt...det luktar f*n när man kokar dem och inte var det bättre när jag (sambon banga) slet ut dem med en krok. Det blev rester kvar men la dem vid en myrstack så jag hoppas dem rensar resten. Om inte nåt annat så lär ju flugorna lägga ägg och så vidare...ska inte starta multisakvariet på några veckor. Tack för tipsen!

                Det är därför du skulle mata dom med sallad och just sedan skall dom svältas i ett antal dagar för att som någon skrev bajsa ursig, innan de är klara för att bli en trevlig och god förrätt.
                Annars finns det vinbärssnäck skall att köpa i välsorterade livsmedels butiker tsom de färdig kokta sniglarna som finns på burk petas in i för att sedan gratineras med aioli eller vittlökssmör.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • diväteoxid
                  • December 2006
                  • 356

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Det är därför du skulle mata dom med sallad och just sedan skall dom svältas i ett antal dagar för att som någon skrev bajsa ursig, innan de är klara för att bli en trevlig och god förrätt.
                  Annars finns det vinbärssnäck skall att köpa i välsorterade livsmedels butiker tsom de färdig kokta sniglarna som finns på burk petas in i för att sedan gratineras med aioli eller vittlökssmör.
                  Snäckorna jag tagit skulle jag aldrig mata med sallad då vi fått plocka bort många som redan mumsat på vår sallad i trädgården. Med andra ord...multisarna fick bostäder samt att vår köksträdgård får vara ifred...en stund. Vet du vad det kostar att köpa "färdiga" snäckor i affären?

                  Kommentar

                  • Trollsvans
                    • November 2007
                    • 1118

                    #10
                    5-15 kr per skal, iaf här i gbg.
                    //Troll

                    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      #11
                      OCh det blir ju en mindre förmögenhet om man vill ha typ 50-60 snäckskal

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Nää kollade faktiskt inte vad de kostade ,men man kan passa på och köpa färdiga infrysta snäckor men skal så kan få sig ett trevlig kvälls må och sedan får firarna snygga gömställen =)
                        Jag hade nog gjort samma sak som du h2o om jag haft vinbärs snäckor i trädgårds lande , det finns inge orsak o köpa skal då om man nte vill ha några större för de som finns i handel är odlade för konsumtion och är större än de du hittar ute här i norden =)
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          Hmm har funderat på om man skulle kunna hitta andra snäckor sniglar ngn stans, finns det ingen snäcka som lever i havet som man skulle kunna använda sig.
                          Har nämligen planer på att ha rejält med snäckor till min a multisar (50-70st).

                          Men har inte lust att köpa alla för då blir ja pank. =P. Får vell gå ut o plocka annars =\...

                          Hade

                          Kommentar

                          Arbetssätt...