sanden rör sig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    sanden rör sig...

    ... elelr rättare sagt, fiskarna rör runt sanden.

    Jag har just gjort en extreme home makeover av mitt 150-liters kar, bla bytt ut grus mot sand. Skitsnyggt. Men efter en dag så hade herr ancistrus designat om hela botten, där jag ville ha en grop var det jämnt som en fotbollsplan, där jag ville ha en liten platå var det en sänka... Finns det något sätt att stabilisera botten på något sätt (stenar udner sanden funkar inte, de sopas rent rät snabbt, eller får jag finna mig i naturens nycker även hemma i vardagsrummet?
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    När man har gjort om i karet så har jag märkt att ancistrusen är väldigt nyfiken och undersöker hela sin "nya" omgivning under natten och då även försöka gräva sig under stenar och rötter... men sen brukar den lugna sig
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Hehe trevlig tråd. En av de malarna jag hämtade igår har gjort detta i natt. Vilket liv den har fört asså, kunde knappt somna så den höll på. hehe

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        jag tror att mman får finna sig i att fiskarna möblerar om har en mal jag med som gör gropar lite här och där. men värst är paletterna de gräver rikgtiga gropar, jag hade byggt en grotta av sten som stod uppe på standen nu är den ner grävad och fiskarna simmar ner i grottan men de verkar trivsa bättre med det så jag låter dem hålla på.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • Ibanez
          • July 2006
          • 853

          #5
          det jobbiga är bara när växter flyter runt efter div rivande i sanden.. gjorde ett experiment och la en sten, som mina fd zebraciklider gillade att ha i sin grotta, i andra änden av akvariet.. stenen är ca 4-5cm läng och det var väldigt roande att se paret stonka o slita men efter 3 dagar så var stenen på plats i grottan igen hehe underbara..
          Era fiskar ger jag mina till frukost..

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Mina jordätare gräver en hel del men det kan man ju inte precis klandra dem för... Så man får absolut finna sig i att en del fiskarter möblerar om.

            När det gäller malar så har jag en 35-centimeters Gibbiceps som gett sig den på att regelbundet begrava en 2252:a, decimetrar alltså! I det karet har har jag inte alltför finkornig sand...
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            Arbetssätt...