Lite hjälp tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lady
    • February 2007
    • 36

    Lite hjälp tack.

    Hej startade upp mitt akvarium för ca 1 1/2 år sedan.Ett juwel på 180 liter,men jag har ALDRIG lyckats att få mina växter att trivas,de tynar bara bort.Och de senaste så har jag fått väldigt mycket grönalger på stenarna och rutorna ja överallt har försökt att dra ner på ljuset,vatten byten men inget hjälper.Jag har dansk sjösten men funderar på att köpa svart sand ser väldigt snyggt ut och nya växter men vilka ska jag köpa?Tänkte börja om från början då jag vill ha ny sand.Önskar lite tips.Hur mycket sand behöver jag och vad kostar det ungefär?Lady
    Senast redigerad av lady; 21 June 2008, 21:04.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja du, vilken ände ska man börja i?
    Det finns en del frågetecken om ditt kar som behövs redas ut innan man kan svara på en del av dina frågor.
    Vad har du för rör i rampen?
    Reflektorer?
    Temp?
    vilka växter har du?
    Vilka fiskar?
    Temp?
    Solljus in i karet?
    Gödning?

    Det går ungefär 30 kg sand i ditt kar, lite beroende på hur tjockt lager du vill ha och kostar ungefär 300:- lite beroende på vad för sorts grus du vill ha.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lady
      • February 2007
      • 36

      #3
      Tack för svaret.Här kommer svar på frågorna.PhilipsLD 30W/830+Philips Aqua Relle 30W inga reflectorer.Ingen gödning och mina fiskar är:2 blackmolly.3 korallplaty.2 ancistrusmalar.2 albinomalar.Har 26-27 grader och inte direkt solljus in i karet.De växterna som är kvar ser ut som sjögräs men don tynar sakta bort,ge mig lite tips om hållbara och tåliga växter. Lady

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I ett 180 liters Juwelkar är förhållande lite anorlunda mot et "vanligt" ramakvarium då de är lite smalare och högre, så växtvalet är inte alltid så lätt.
        Vad du kan satsa på nu i början är att köpa hem gödning, och PMDD är inget dumt val, och detta är nummer ett i din prioriteringslista.
        Växter har du mycket att välja mellan, och köp sådana som är lätta nu i början så du får vana på hur karet funkar.
        Här följer en del exempel som är lätta och du kommer snart att få rensa karet:




        och fler kan du leta efter här: http://zoopet.com/vaxter/index.php
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • lady
          • February 2007
          • 36

          #5
          Tusen tack för alla svar.Lady

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Berätta gärna sedan hur det gått....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...