Mangrove rött...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Mangrove rött...

    (eller hur det nu stavas)

    Tjaba alla!
    Nu har jag fått ordning i mitt kar efter två starter och sjukdom. Släppte in mina fembandsbarber för tre dagar sedan som jag hade hos tjejen hela tiden i cirka 1 månad nu. Dom stor trivs nu i mitt kar verkar det som, har jätte fina färger och äter som grisar

    Så nu har jag dragit iväg och köpt en rot (en mangrove rot), då är min fråga eller frågor...
    1. Hur länge ska den ligga blött?
    2. Hur mycket brukar en sådan rot sänka PH-värdet?
    3. Kan man läsa mera info om just såna rötter någonstans? (förutom låt den ligga i blöt i ett par dagar och sedan är det bara att lägga in den, OM det skulle missfärgas......) vill slippa problem om man säger så....

    Tack på förhand / Darek
    Senast redigerad av Darre; 13 June 2008, 08:42.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Darre
    1. Hur länge ska den ligga blött?
    Du behöver bara skölja av den för att få bort löst bös som kan finnas på roten.
    2. Hur mycket brukar en sådan rot sänka PH-värdet?
    Några tiondelar om allt är normalt med roten. Skulle den börja ruttna av någon anledning som en del rötter faktiskt kan göra så sänker den pH:t betydligt mer, så för säkerhets skull håll en koll på ditt pH.
    3. Kan man läsa mera info om just såna rötter någonstans? (förutom låt den ligga i blöt i ett par dagar och sedan är det bara att lägga in den, OM det skulle missfärgas......) vill slippa problem om man säger så....
    Det finns massor att läsa bl.a. här på Zoopet så det är bara att söka på. Skulle vattnet färgas så försvinner det mer och mer vid vattenbyte, och graden av tefärg på vattnet är även lite beroende på vilken sorts rot det är.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Oki tack Anders
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är lugnt, och lycka till!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...