Från perfekt balans till stenöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wermland
    • September 2006
    • 112

    Från perfekt balans till stenöken?

    Ska i helgen gå från ett perfekt balanserat 100liters Amazonas upp till 200liters av detsamma.
    I lilla karet har jag sten av en halv nagels storlek(ca. 0,8 cm?) med samma miljö och underlag i 5-6 år. Mycket "bös" och alger och en väldigt levande miljö.
    Har köpt biltemas blästersand 0,2 - 1,0 jag tänkte ha i det större karet.
    Fråga;
    1)Kommer balansen och miljön att slås ut i.o.m att jag slänger stenarna och lägger i ett helt annat bottenmaterial? (har inget vattenberedningsmedel hemma)
    2) Kommer växterna att kunna växa sej lika fina,när avfallet inte längre kommer att kunna tränga ner till rötterna som nu?
    3) Steget från stenen till den ytterst finkorniga blästersanden är STORT. Har känslan av att blästersanden är FÖR fin.
    4) Ska jag helt sonika behålla den grova stenen under den nya sanden, eller åtminstone en del av den?
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #2
    1.Åk och köpvattenberedningsmedel. Det finns ju en del goda bakterier i ditt grus som inte komer följa med när du gör dig av med detta.
    Du kanske rent av kan mjukstarta det nya om du kan ha båda karen igång samtidigt?

    2.Känner inte att jag kan svara på frågan.

    3. Nope, den är perfekt



    4.Om du har den nya sanden och den gamla komemr det garanterart sluta med att sanden lägger sig under och stenen överst.


    Jag har själv bästersand i mitt 720 kar (kolla min profil för bilder) och tycker inte alls det är för fint.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Det du kan göra är att slammsuga gruset och samla ihop böset och bakterierna och hälla det i en hink strax innan du ska starta om akvariet med sand. Så blandar du sanden med böset, häller i hela smeten som bottensats och får på så sätt en perfekt bakteriekultur i det nya karet. Jag har testat att starta ett kar på detta sätt och hade noll inköringsproblem. I med 24 fiskar på en gång och det gick utmärkt. Detta förutsätter även att filtret är inkört förstås.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Wermland
        • September 2006
        • 112

        #4
        Jamen då..

        Jamen då kör jag då.
        Har inte möjlighet att mjukstarta burkarna bredvid varandra, men tror jag fixar`t.
        Behöver jag vattenberedningsmedel, trots att jag använder allt det gamla vattnet + allt bottengojs?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nope!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Wermland
            • September 2006
            • 112

            #6
            Tack för tipsen

            Ok. Tack.
            Nu ska jag driva familjen till akvarieuppgraderingsvansinne!

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Hehehe- Berätta hur det gick!
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av kareander
                Ok. Tack.
                Nu ska jag driva familjen till akvarieuppgraderingsvansinne!
                Det är du inte ensam om, och det var inte så svårt!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Wermland
                  • September 2006
                  • 112

                  #9
                  Sådärja!

                  Sådärja.
                  Trots pajad tandrot(självfallet på nationaldagens afton!) med tung medicinering (tre timmar på akuten) gav jag mej i kast med projekt uppgradering. Dimmig och dan. Akvarister är hårdnackade och omutbara.
                  Allt gick kanon och såvitt jag vet är min fru numer utflugen och barnen spontanbortadopterade sej själva till Trinidad..
                  Eller var det Tranås?..
                  Trollhättan?...
                  Hur som helst. Blästersanden funkar kanon och firrarna mår mycket bra.
                  Fast facit kommer väl inte förrän om några månader eller så, vad gäller den nya miljön.
                  Tålamodets hobby, minst sagt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...