Vita prickar när man lackar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Natalie-86
    • November 2007
    • 116

    Vita prickar när man lackar

    Hej!

    Håller på med en frigolitbakgrund. När lägger på lacken i för tjocka lager så kan man få vita fläckar (mjölkning), hur är det med dessa fläckar. Kan det uppkomma fläckar som syns bara när bakgrunden är i vattnet???
    http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av Natalie-86
    Hej!

    Håller på med en frigolitbakgrund. När lägger på lacken i för tjocka lager så kan man få vita fläckar (mjölkning), hur är det med dessa fläckar. Kan det uppkomma fläckar som syns bara när bakgrunden är i vattnet???
    Nja, om lacken inte har härdat igenom fullständigt. Då kan dessutom hela ytan bli förvitad. Vad använder du för lack?
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • Natalie-86
      • November 2007
      • 116

      #3
      Jag använder Hagmans ep-V, samma som Nordsjös epolan V.

      Så det kan alltså uppstå vita fläckar när man fyller i vatten som inte syntes innan?!
      http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        Ursprungligen postat av Natalie-86
        Jag använder Hagmans ep-V, samma som Nordsjös epolan V.

        Så det kan alltså uppstå vita fläckar när man fyller i vatten som inte syntes innan?!
        - Ja! Så är det. Det kommer framförallt att synas där du fått ansamlingar av lack(något veck) eller där lacken runnit lite. Men med massa fantasi fixar du det efteråt.
        Skulle du få ett område som vitnar kan du stryka på lite silikon och sedan sätta dit en bit sten/strö lite sand eller grus/fästa en gren etc för att dölja. Om inget annat hjälper är det bara att sätta en stor svärdsplanta framför
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • A C-son
          • December 2007
          • 537

          #5
          Ursprungligen postat av Natalie-86
          Jag använder Hagmans ep-V, samma som Nordsjös epolan V.

          Så det kan alltså uppstå vita fläckar när man fyller i vatten som inte syntes innan?!
          Ursprungligen postat av Olof Loklint
          Skulle du få ett område som vitnar kan du stryka på lite silikon och sedan sätta dit en bit sten/strö lite sand eller grus/fästa en gren etc för att dölja.
          Man kan strö i sand direkt i lacken vilket kan hjälpa alger att lättare få fäste på underlaget. Då spelar det ju inte så stor roll om det är lite vitnat här och där. Alger gör dessutom bakgrunden mer "levande" vilket får den att se betydligt naturligare ut iaf enligt mitt tycke.
          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

          Kommentar

          • A C-son
            • December 2007
            • 537

            #6
            Jag har ochså vid ett par tillfällen använt epolan V med hyffsat resultat men skall du göra fler bakgrunder så rekomenderar jag dig att använda epotex som är ett lack avsett just för akvarieinredning. Lacken är ändå det dyraste proportionellt sett i vilket fall så eventuell prisskillnad behöver inte vara avgörande tycker jag.

            Lycka till med slutresultatet!
            Inventas vitam iuvat excolussie per artes

            Kommentar

            Arbetssätt...