grus från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    grus från naturen

    Jag hittat fint grus som jag skulle vilja ha i mitt akvarium men är osäker på om det går. Det ser ut som typ sprängsten men ligger som gångväg där jag går med hunden. Det är lite rödgråaktig färg. Kan det vara för mycket kalk i det? Hur vet man i så fall det? Jag skulle kunna skicka upp en bild om någon vill det men jag tror att det är vanlig sån sten som jag givetvis inte kommer på namnet på. Jag ahde självklart tänkt att koka den innan jag stoppar den i akvariet.
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Ta en näve av det gruset och lägg i ett glas. tillsätt en matsked ättika och två teskedar vatten.
    Blir det en vit hinna som mjöl innehåller det kalk, blir det vit hinna och brunt så finns det både kalk och järn i gruset.
    Men om det inte blir någon hinna så funkar det...
    Glöm bara inte att skölja det riktigt ordentligt.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Aha smart! Det ska jag prova.Blir hinnan på vattenytan typ som om det skulle vara olja eller fett i vattnet?

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #4
        Olja eller fett antyder på föroreningar.
        Oftast så förekommer det om man tar grus/sand torrt.
        Skölj och upprepa provet, har hinnan försvunnit så lyckades du skölja bort föroreningarna.
        Fördel att koka gruset/sanden.
        Antaligen är det rondonit och kvartsgrus uppblandat, eller gruskross med kobolt.
        Kan även vara granit med koboltmineral.
        Kobolt färgar de flesta grus/bergarter röda eller roströda.
        Har gruset kraftiga brottsytor dvs väldigt vassa så är det nog granit med kobolt mineral.
        Kolla bara så det inte glimmar förmycket i guld för då innehåller gruset zink som kan med åren förgifta fiskarna.
        Även koppar kan förekomma men det får man testa genom samma prov men istället för ättika använda salpetersyra.

        Ska man vara på säkra sidan eller delvis säker så är det bästa att ta grus från någon insjö, oftast så är det svart, rödbrunt eller sandfärgat.
        Finns det fiskar i sjön så bör det inte vara någon fara att använda i akvariet.
        Skölja ordentligt med varmt vatten är det som gäller.

        Annars köper man grus/sand.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Jag har gjort testet nu och det visade inget, det blev inga hinnor.

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Då bör det vara gift och förorenings fritt.
            Skölj gruset ordentligt innan du du häller det i akvariet.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            Arbetssätt...