"gräsmatta" i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfreak
    • October 2002
    • 187

    "gräsmatta" i akvariet

    Efter att ha sett en hel del vackra "gräsmattor" på botten är jag sugen att testa detta. Jag har förstått att det är klurigt att få dem att ligga kvar.

    Vad säger ni om att spänna ett tunt nät där jag lägger ex Javamossa under? På så sätt kommer mossan ligga kvar och växa över nätet.

    Lite bakgrund till karet:
    Jag skall i mitt kar ha fin sand och stora rötter.
    Värme runt 27-29 grader, torvfiltrerat vatten.
    Tanken är att sanden skall bilda en liten backe. (detta pga att maten inte far runt på botten då samt att skiten brukar lägga sig i dalen)

    På kullen skall jag ha en stor rot så att det ser ut som om ett träd står där. Där skall mitt gräs växa.

    "övning ger träning"
    "övning ger träning"
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag har förstått att det är klurigt att få dem att ligga kvar.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Nej det är bara Riccia fluitans (som är en flytväxt) som är svår att hålla nere på bottnen. Javamossa, Glossistigma, Eleocharis acicularis, Hemianthus callitrichoides, Echinodorus tenellus, Lilaeopsis brasiliensis, Sagittaria subulata osv fäster alla på bottnen.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Vad säger ni om att spänna ett tunt nät där jag lägger ex Javamossa under?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Jag köpte nät på byggfirma med avsikt att göra just detta, men jag hittade inga bra tyngder.
    För lite sedan var det dock någon som hittade en finurlig tyngd som även fungerar som "nät" som man kan göra själv:
    http://www.aquabotanic.com/boards/viewtopic.php?t=429
    (Google keywords: "riccia weight")

    _@_, www.akvarie.net _@_,
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Diskusfreak
      • October 2002
      • 187

      #3
      Smarta tyngder får jag nog säga, effekten är mycket fin med.
      Dock känns det som om Riccia fluitans kan bli problem då min tanke är att lägga denna gräsmatta i skuggan.

      Sagittaria subulata är verkligen fin, men det står att den kan bli upp till 50 cm, om detta sker kan man då ansa med saxen?
      Kan denna bli tätt och fin med?






      "övning ger träning"
      "övning ger träning"

      Kommentar

      • micke eklund
        • November 2002
        • 680

        #4
        Den växer inte så fruktansvärt snabbt så att få en gräsmatte liknade effekt av den kan ta tid. den växer hyfsat tätt men inte så att den döljer gruset. jag har den på höger framsida och jag knipsar bara av bladen som blir för långa (händer inte så ofta) den växer som vallisneria så tänk på att inte sätta den för djupt då ruttnar den. Fick jag erfara efter att jag fick för mig att lägga i lite mer finare grus i framkant.

        Mvh Micke Eklund

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Dock känns det som om Riccia fluitans kan bli problem då min tanke är att lägga denna gräsmatta i skuggan. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>´

          Man ska helst inte lägga Ricca Fluitans i skugga för den växer väldigt dåligt då och helst ska man ha co2-gödning för att den ska bli en bra "matta" av den.

          Mvh

          Morpheus
          Mvh Anders

          Kommentar

          • Diskusfreak
            • October 2002
            • 187

            #6
            Morpheus: Det var det jag tänkte, synd
            Co2 kommer inte in i karet förren om nåt halvår, vill få allt annat klart först så då får det bli något av de andra alternativen.

            Dock har jag provmonterat min rot, det blir mycket fint.
            Basen är en rot på 21 kilo, sedan har jag komplitterat med ca 10-15 kilor lösa rötter. Resultatet är en rot som är ca 70 cm hög och kommer se ut som en stam som står mitt i karet med rötterna förgrenade åt olika håll, under dessa rötter kommer gräsmattan

            "övning ger träning"
            "övning ger träning"

            Kommentar

            • nikola_serb
              • April 2003
              • 11

              #7
              hej! asså om man e nybörjare så behöver man misslyckas med sitt BTN bakrunds bygge... om man alldrig provar att bygga så kan man alldrig bli bra på d..då e man nybörjare hela tiden..ja tycker add du ska försöka hitta så mycke hjälp och tipps som möjligt och försöka göra en fin bakrund...ja planerar också att bygga en BTN bakrund men ja får se om det blir nåt.... Lycka till me bygget

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                hej! asså om man e nybörjare så behöver man misslyckas med sitt BTN bakrunds bygge...
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                .. appropå vaddå?

                _@_, www.akvarie.net _@_,
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Diskusfreak
                  • October 2002
                  • 187

                  #9
                  nikola_serb: hmmmm du får nog förklara lite mer vad du menar. Om du bara rent almänt menar att det är bättre att testa och misslyckas än att inte försöka håller jag till fullo med, jag har misslyckats en massa gånger :-)

                  "övning ger träning"
                  "övning ger träning"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...