jag undrar vilken sorts grus som finns i butiken är mest lik vanlig sandbotten som finns i svenska sjöar? liksom finkorningt och ljust. är rådasand så?
sandbotten
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ja rådasand är som du beskriver, fast kanske lite mörkare än sandstrand sand.
Pröva annars blästersand som finns att köpa i de flesta byggvaruhus, t.ex på Biltema.
Mvh"Real freedom is the outcome of intelligence" -
okej, hur mycke går det åt då ungefär. tänkte mig ett 400 L kar nånting...www.nittionio.com
mina egna fotografierKommentar
-
Det beror helt på hur djupt du har tänkt dig. Om det inte ska vara ett växtakvarium så kan man nog räkna med 1cm djup gånger längden gånger bredden så får du antalet liter. Men vill du ha djupt nog att plantera växter och ha lite kullar så måste det naturligtvis vara djupare, I snitt kanske 5 cm.
Qui audet adipiscitur!Kommentar
-
-
Jag köpte 75kg sand till mitt kar 375l. Hadde väl i kanske 60kg. Kunde nog haft mer i efterhand. Men sen har jag mkt planterat också.
Påsarna på 25kg/stk på Biltema kostar 49:- stk. Så det är ett kap jämfört med de fyrdubbla på zoobutikerna.Kommentar
-
okej, hur djup blir sanden då? Jag har ett 240 L med sand i nu, om jag blandar ihop de med blästersand, blir det väll ett ordentligt lager som växterna kan rota sig i...www.nittionio.com
mina egna fotografierKommentar
-
jag har rejält med sandhar ca 5 i framkant och 12.15 i bak, harför mig att det är två säckar i mitt 250L men det är ju mycket sten i det också! bilder finns längst ner på länken www.outdoor11.blogg.se
Ps. de 3 översta bilderna är inte mina kar/fiskar.
AxelKommentar
-
Kommentar