Ännu en bakgrundsfråga =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Natalie-86
    • November 2007
    • 116

    Ännu en bakgrundsfråga =)

    Jo jag bygger en frigolitbakgrund till mitt 500 literskar.

    Ska ha en pump samt ett ytterfilter utblås i ena hörnet som jag bygger in bakom bagrunden. På mina andra bakgrunder har jag alltid dragit en stump av en vattenslang från "pumputrymmet" genom frigoliten och kopplat på pumputblåset på den så den pumpar genom slangen. (Ni förstår säkert hur jag menar, inget avanserat). Och sen har jag ett större insugshål med myggnät för.

    Nu tänkte jag strunta i vattenslangslösningen och bara dra ett stort mygnät för hela "pumputrymmet" så pumpen kommer sitta i ett eget utrymme bara skillt från resten av karet med en myggnäts vägg. Tror ni myggnätet klarar vattenflödet från ett powerhead 1000L/h?? (Det sitter fastsiliconat)


    Nackdel jag kan se med det här är att det blir svårt att använad pumputrymmet som filterutrymme men det är nog ingen fara. Sen så ser man ändå inte myggnätet eftersom jag byggt en "stenmur" framför...

    Mycke text men hoppas nån kan bolla lite med mig =)
    http://img161.imageshack.us/img161/6586/img1292wk9.jpg
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

    #2
    Jo, om du har ett annat filter och ska ha det här bara för cirkulationen så fungerar det säkert alldeles utmärkt. Problemet kan väl vara om myggnätet är för tätt, att en stor del av cirkulationen reflekterar tillbaka och går till insuget igen och därmed ger lägre cirkulation i akvariet.
    Dock låter det som att det kommer ta väldigt mycket plats bara för att ha en cirkulationspump där? Kanske hade varit lättare att bara yngelsäkra pumpen och gömma den bakom något?
    /Dahla
    Kungsbacka

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #3
      Som Dahla skriver så får inte nätet vara för tätt, dels för cirkulationen som sagt, men också för att nätet får ett stort tryck på sig om det är för tätt.
      Dock kanske du har ett sorts myggnät som är starkare än de jag tänker på, men men.
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      Arbetssätt...