Snäckskal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    Snäckskal

    Jag har ett snäckskal som jag tänkte kunde få ligga i akvariet... är det någon risk att det ändrar vattenvärdena på nåt sätt? Och i så fall, mycket? Har en bild på det här.
    Det är plockat nånstans i nåt exotiskt land (Azorerna eller nåt, kommer inte ihåg), ska man koka det först eller... (tål snäckskal att kokas!? vill ju inte förstöra det). Det var flera år sen det plockades.

    Tänkte det är bäst att fråga först eftersom jag är nybörjare, så man inte ställer till med nåt.
    Nybörjare med 300L
  • slusken
    • March 2006
    • 149

    #2
    Det ska nog inte vara något problem. Tvätta av det under rinnande vatten borde räcka. Har det legat torr i flera år kan jag inte se att det ska finnas någon risk för att den ska ställa till med några problem.
    Om du ändå är osäker så håll bara ett exta öga på dina fiskar ett par dagar. Det brukar synas ganska snabbt när något inte är som det ska. Då är det bara att ta bort snäckan och göra ett rejält vattenbyte så brukar det rätta till sig.
    Har själv kastat ner åtskilliga konstiga saker i karen här hemma. Speciellt i ungarnas!!
    Fear no fish!

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Bara den inte är lackad så är det lugnt =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Wickberg
        • October 2007
        • 76

        #4
        Snäckskal innehåller ju så vitt jag vet kalk så det kan väl gott hända att ditt kH höjs något snäpp men det borde knappast vara till någon skada utan snare tvärtom! (se kapitlet om vattenkemi här)

        Har du räkor i karet kanske du skulle vara försiktig, de är känsliga mot allt möjligt :-)

        Ha de bra!

        Kommentar

        • AliceAlice
          • March 2008
          • 3

          #5
          Jag har lagt ner massor av snäckskal i mina kar och det har inte hänt något..

          Alice

          Kommentar