Rot! Hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Halvan
    • February 2008
    • 14

    Rot! Hur gör man?

    Jag har hittat en rot som jag vill ha i mitt akvarium.
    Hur gör jag för att få den till "akvarieförhållande"?
    Jag har börjat med att koka den. Vad mer ska jag göra.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för träslag?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Halvan
      • February 2008
      • 14

      #3
      är inte riktigt säker men det är nog En.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då skulle jag vara tveksam att stoppa ner den i ett akvarium om den inte legat i en mosse eller i en sjö och blivit utlakad under en längre tid.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Halvan
          • February 2008
          • 14

          #5
          okej, den var inte ny avsågad om säger så roten hade legat i skogen under en tid, varför skulle inte En funka?

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            En innehåller en del starka ämnen, känn på lukten t ex.
            Såna ämnen (vilka det nu vara månde) är inte så lämpliga att ha i akvarier eller terrarier, då de lakas ur däri, och blir rätt så höga koncentrationer av, vilket garanterat kommer skada eller döda de djur man har däri.

            Det tar nog rätt så lång tid innan den är helt urlakad... Vore det inte bättre med en rot köpt i akvarieaffär eller motsvarande, som du verkligen vet är säker?
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              man brukar avråda från att använda rötter från barrträd eftersom de kan släppa ifrån sig skadliga ämnen.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Karhunen
                • July 2007
                • 177

                #8
                Om man får dra ett litet sidospår här. Med tanke på rötter från affären. Om man köper en vinranka, då kommer det en massa vitt "mögel" på dom. Hur är det lättast att bli av med dom? Är det bara och skölja, skölja och åter skölja?
                Tacksam för svar.
                Med vänlig hälsning, Markus

                Kommentar

                • Halvan
                  • February 2008
                  • 14

                  #9
                  okej då blir det ingen enrot,. kan man använda all rötter från lövträd? jag har hört att al ska vara särskilt bra, stämmer det? och...
                  ska man göra ngt mer än att koka roten?

                  Kommentar

                  • Sansiken
                    • November 2007
                    • 47

                    #10
                    Ursprungligen postat av Halvan
                    Jag har hittat en rot som jag vill ha i mitt akvarium.
                    Hur gör jag för att få den till "akvarieförhållande"?
                    Jag har börjat med att koka den. Vad mer ska jag göra.
                    Jag skulle föreslå att inte stoppa i den där.
                    Fiskarna kan dö Så gör helst inte dee.
                    Kraaamaer från Sannis

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      jag har tagit en mäng rötter utifrån, vet inte om det är barrträd dom kommer ifrån men tror det, och ännsålänge har ingen dött av det (4månader minnst)

                      Hur rekomenderar ni att man ska få lite större rötter klara för akvarium? är ungnen bra?

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Oavsett vad som sägs så skall man inte använda rötter från vårt svenska landskap. Trä är organiskt material och organiskt material bryts ner. För att skydda sig från att brytas ner av bakterier har vissa träslag som vi ofta använder i vatten just på grund av sin motståndskraft (lärk, al, en, ek osv) en förmåga att släppa bakteriedödande ämnen av olika slag. Det är inte så lyckat i ett akvarium faktiskt. Myten om urlakning bygger på att om dessa trädslag får ligga länge, kokas osv så får man bort dessa ämnen - kanske är det så men då återstår problemet som dessa ämnen skyddade från - nämligen att bakterier bryter ner trädet unde stor syrekonsumtion. Jag har varit med om när ekstubbar som legat 10.000 år i en mosse på rekordtid bröts ner i syrerikt vatten - orsakade en mörkfärgning och syrekonsumtion och stora partier med svavelväte.

                        Nedbrytningen sker även hos de sk akvarierötterna såsom mangrove och andra kompakta trädslag. Dessa skyddar sig från nedbrytningen just på grund av att de är kompakt byggda (de är "hårda" trädslag) men trots det så sker en nedbrytning och även hos dem finns det exemplar som släpper gifter och det ser man inte utanpå dem. Jag uppskattar att ca 10 % kan ställa till problem - framförallt är det min erfarenhet i höga pH:n och hårdheter.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          -Säger bara så här. Allt kan hända! I mitt fall gick det mycket bra. Jag valde att hämta mina "rötter" ur olika strömmande vattendrag. Olika typer av "sjunkna" trädbitar av okänt ursprung. Men om man tittar på den omgivande växtligheten kan man dra vissa slutsatser om vilken trädsort det kan röra sig om. I mitt fall plockade jag hem olika rötter som jag sedan sköljde och skrapade av. Därefter ned i mitt sällskapsakvarium. Det har fungerat perfekt. Vattenvärdet är stabilt, fiskarna trivs samt ingen missfärgning av vattnet. Men som sagt. Allt kan hända och är man det minsta osäker kan man alltid välja att låta bli
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Oavsett vad som sägs så skall man inte använda rötter från vårt svenska landskap.
                            I MAF är vi många som i många år haft rötter vi plockat vid ett torvbrott här i Skåne. Ingen har vad jag vet upplevt problem. Jag har hela granstubbar, uppemot 1,5 meter mellan rotspetsarna, i mitt stora akvarium. Funkar finfint.

                            Naturligtvis måste man vara beredd på att det kan gå fel om man plockar en rot i naturen och kolla den regelbundet den första tiden. Men å andra sidan får jag tillgång till obegränsat med rötter, vid torvbrottet kan jag välja mellan hundratals rötter i alla storlekar och former. Dessutom till kostnaden av bensinpengar och en dag ute i friska luften.

                            Nästa planerade rotplockarutflykt med MAF är 20080510. Häng med!

                            På bilden syns tre ciklidpar som samtidigt vaktar yngel bland svenska granrötter.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 07 April 2008, 18:05.
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • axeisi
                              • September 2007
                              • 804

                              #15
                              Ojj där han du fått till det snyggt!!!

                              Hmm.. undra vem man ska tro på nu då?
                              Är det asså bara en myt att man inte ska ta rötter från barrträd?

                              Och vad ska man göra med roten? om den är så stor att den inte går att koka? räcker det att låta den ligga i ett badkar tills den sjunker eller hur ska jag göra?


                              Axel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...