Biltemas blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tutankhamun
    • March 2008
    • 73

    Biltemas blästersand

    Hej!

    Jag har två frågor som rör mitt nya 132 liters som ska bli en asiatisk biotop. Jag är intresserad av Biltemas blästersand.

    1, Är denna sand lik den som man vanligtvis hittar i naturen i asiatiska vattendrag?

    2, Jag ska bl.a. ha botior. Vilken kornstorlek är att föredra? 0,2-1 mm eller 0,1-0,7 mm?

    Ha dt
    Med Vänliga Hälsningar: Tobias

    http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se - En blogg om mitt liv och klassisk musik!
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    1/ vet inte. någon mer kunnig får svara.

    2/ jag skulle tagit 0,2-1mm blandat med lite mörkare grövre (1-3mm) sand för att få ett mer realistiskt resultat. tycker blästersanden är lite väl enfärgad. men det är ju förståss en smaksak

    Mvh Axel

    Kommentar

    • Dahla
      • January 2004
      • 218

      #3
      Vet inte hur det ser ut i naturen i asien, men den är ganska lik vanlig sand som man har i sandlådor. Kolla mitt inlägg om mitt 400-liters som jag vill skryta lite med... Där har jag just den grova sanden från Biltema.
      Om du ska ha växter så är det tydligen lämpligare med den grövre sorten (den jag har) eftersom den andra blir för kompakt.
      /Dahla
      Kungsbacka

      Kommentar

      • Tutankhamun
        • March 2008
        • 73

        #4
        Tack för alla svar! men kan jag få mer svar på fråga 1?
        Med Vänliga Hälsningar: Tobias

        http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se - En blogg om mitt liv och klassisk musik!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Tobias Hellström Wärja
          Tack för alla svar! men kan jag få mer svar på fråga 1?
          Det varierar säkert en del mellan olika vattendrag, men Rådasand är nog lik naturen i den delen av världen. Här har du lite bilder på hur det kan se ut i Borneo: http://www.ibanorum.netfirms.com/flora-crypt.htm

          I mitt Asien-akvarium har jag Rådasand. Blandat 0,33 mm (ca 75%) med 0,4-0,8 mm (ca 25%):
          Bifogade filer
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Wow! Snyggt kar Batski!

            /Eva

            Kommentar

            • Tutankhamun
              • March 2008
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Det varierar säkert en del mellan olika vattendrag, men Rådasand är nog lik naturen i den delen av världen. Här har du lite bilder på hur det kan se ut i Borneo: http://www.ibanorum.netfirms.com/flora-crypt.htm

              I mitt Asien-akvarium har jag Rådasand. Blandat 0,33 mm (ca 75%) med 0,4-0,8 mm (ca 25%):
              Var kan man få tag på Rådasand?
              Med Vänliga Hälsningar: Tobias

              http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se - En blogg om mitt liv och klassisk musik!

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                I akvariebutiker eller på byggvaruhus, typ cheapy, byggmax.

                /Eva

                Kommentar

                • Tutankhamun
                  • March 2008
                  • 73

                  #9
                  Ursprungligen postat av EvaPeva
                  I akvariebutiker eller på byggvaruhus, typ cheapy, byggmax.

                  /Eva
                  Tack!
                  Med Vänliga Hälsningar: Tobias

                  http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se - En blogg om mitt liv och klassisk musik!

                  Kommentar

                  • J Stefan J
                    • July 2006
                    • 74

                    #10
                    Biltemas sand

                    Hej!
                    Jag brukar inte gå ut & rekomendera stora kedjors saker men jag måste säga att jag tror att biltemas sand i detta fallet är orginal så att säga. D.V.S att den är naturlig & antagligen lika bra som vilken sand som helst på marknaden.
                    Det jag dock kan säga är att om man vill ha en äkta sandstrand så som i resebroschyrerna ska man välja PWSS.NU hemsida & beställa ciklidgrus. Då får man tre fyra millimeter korn av den mest fantastiska vita upplysande bottenmaterialet.

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Rådasand 25 kg 0-3mm kostar på Woody 89 kr. På en akvariebutik såg jag att de tog 12 kr kilot!
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        heter det råda sand i byggvarohus också?
                        Jag har testat med fogsand, det är snyggt men jobbigt att få det fritt från dammet, blir lätt grummligt osv.


                        Axel

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av axeisi
                          heter det råda sand i byggvarohus också?
                          Inte alltid faktiskt. Men om du frågar så brukar de veta om det är samma sand som Råda.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            för ett par dagar sedan så var jag på Hornbach i malmö och skulle köpa 25kg Rådasand.

                            helt OK pris tyckte jag, 98:- för en säck.

                            Men så hände en rolig sak, när de skannade av skiten i kassan, så ploppade det upp
                            ett helt annat pris:

                            9,80...............................!?!?!?

                            J-r vilken bra rabbatt jag fick....

                            För inte kan de väl ha lagt in fel pris i datorn,.....?
                            Det är ju ett Tyskt bolag. Ordning och reda skall dom väl ha på sitt torp.

                            Funderade allvarligt på att tömma deras lager och sedan lägga ut på zoopet / blocket:

                            Säljes, 25 kilos säckar Rådasand, pris: 59:-/säck........


                            Nåja, jag betalade med kortet och flinade hela vägen hem....
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • KoiKe
                              • March 2008
                              • 331

                              #15
                              Jag funderade också på biltemas blästersand men jag var ute och hämtade fin fin sand på stranden idag sån där vit/ljusgrå väldigt finkorning ...ska slänga i de i mitt yngelkar nu och se hur de blir...kanske blir i stora karet sen också ...billigt var de i alla fall :P köpte 2 kassar på coopforum förra gången jag handlade som jag tog sanden i

                              Kommentar

                              Arbetssätt...