Mitt 400-liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

    #16
    Kan rapportera att det växer grymt bra! Växterna sprider sig fint och det är snart dags att flytta på lite skott.
    Har lagt i en pump till också, så jag har en omsättning på 2400 l/h. Den nya ligger på botten och är riktad snett upp mot ytan och vänstra sidorutan för att få maximal omsättning på ytvattnet utan att fiskarnas simförmåga påverkas.
    Där är också filter på det, så min filtervolym är nu ännu större och nästan i storleksordning av ett ytterfilter. Allt dock dolt bakom stenarna till vänster.
    Tänkte eventuellt någon dag flytta på stenarna och ta kort på reningen, så ni får se hur jag gjort (hemmabygge av plexi med massor av filtermassa i).
    En av de egyptiska munruvarna går nu och tuggar också! Får se om några yngel kan klara sig. Jag inbillar mig i alla fall att de har nog med gömställen.
    /Dahla
    Kungsbacka

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Bilder??!!
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Dahla
        • January 2004
        • 218

        #18
        Nu har jag några bilder på reningen.
        Dock blev det något grumligt när jag flyttade om filtermediet, så det kommer inga bilder nu på hela akvariet.
        Men här är reningen!





        En plexilåda som jag gjort med hjälp av sticksåg och varmluftspistol, sen har jag tätat springorna med silikon.
        Efter det har jag lagt i så mycket filtermatta jag kan och sedan tryckt in själva pumphuvudet. Det är av samma sort som Eheim-filtret som ligger bredvid lådan.
        De ger 1200 l/h styck.
        Det i lådan går ut via ett strilrör som sitter i överkant av kortsidan och det andra är, som synes, riktat snett upp mot rutan/ytan.
        Det verkar fungera bra, för skalarerna och de andra fiskarna simmar som de ska utan att störas av strömningen.

        Edit:
        Tog några bilder trots lite grumligt vatten.
        Så här ser det ut nu:





        Senast redigerad av Dahla; 01 April 2008, 22:05.
        /Dahla
        Kungsbacka

        Kommentar

        Arbetssätt...