Bygga bakgrund i styrolit/frigolit? Hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • your_azz
    • March 2008
    • 31

    Bygga bakgrund i styrolit/frigolit? Hur göra?

    Hade tänkt skaffa afrikanska ciklider och på något sätt försöka undvika en svindyr utgift i form av en skitsnygg (men ändå prisvärd?) back to nature-bakgrund.

    Men hur går man tillväga om jag vill konstruera en liknande bakgrund i sten? Cement, resin, silikon osv? Hur är det med gifter som urlakas/anrikas ur materialet i vattnet? Vilka är degraderande med tiden?

    Har mycket erfarenhet inom modellbyggande (Warhammer osv.) så målning, design osv är inget problem, bara tillvägagångssättet o dyl.

    Något annat man bör tänka på?
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    #2
    jag undrar samma sak, kan inte någon svara?
    180l Guldfisk
    220l clarias

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #3
      Ursprungligen postat av your_azz
      Hade tänkt skaffa afrikanska ciklider och på något sätt försöka undvika en svindyr utgift i form av en skitsnygg (men ändå prisvärd?) back to nature-bakgrund.

      Men hur går man tillväga om jag vill konstruera en liknande bakgrund i sten? Cement, resin, silikon osv? Hur är det med gifter som urlakas/anrikas ur materialet i vattnet? Vilka är degraderande med tiden?

      Har mycket erfarenhet inom modellbyggande (Warhammer osv.) så målning, design osv är inget problem, bara tillvägagångssättet o dyl.

      Något annat man bör tänka på?
      Nja, skall göra ett litet försök då...

      Det sägs att cement och fix skall ha en ngt ph-höjande effekt. Detta behöver ju dock inte vara ett bekymmer för dina afrikanska ciklider. Man kan så klart använda lacker såsom epotex i bästa fall och epolan V i nödfall. Fördelen med det är främst att man kan bli friare med ett eventuellt måleri som då skyddas.
      Vid dylika byggen har jag dock erfarenhet av att det är just lacken som ger sig med tiden och förfular bakgrunden. Applicerar man dessutom lacken ovarsamt blir bakgrunden förfulad redan från början med en störande förvitning. Vid de flesta byggen så är det dessutom just lacken som är dyrast proportionellt sett.

      Enklast för dig med afrikanska ciklider är antagligen att använda cement och att helt skippa färg och lack. Utan lack får nämligen alger bättre fäste på underlaget och det är vanligtvis en fördel som gör hemmabyggda bakgrunder mer naturtrogna. Vill du dock använda ngn kulör så bör du skaffa dig ett giftfritt pigmentpulver som du kan blanda i cementen från början innan den härdat.
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        slå på putsbruk a med murarslev sen kan man ta en kalkborste och stryka ut och skapa strukturer. A-bruket är till för aggresiva miljöer och tål yttre påverkan i nästan lika hög grad som betong.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • your_azz
          • March 2008
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av A C-son
          Fördelen med det är främst att man kan bli friare med ett eventuellt måleri som då skyddas.

          Det är ju själva målningen jag vill ägna mig åt, då det är i samband med frigolitarbetet/cement som verkligen ger själva bakgrunden liv.

          Vet inte om jag orkar vänta på att det ska komma alger osv på den bara cementen :S

          Men iallfall, har ni några tips/länkar på var man kan få tag på allehanda prylar till ett sånt här projekt?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Åström på Kungälvsplast har en polyuretanprodukt som går under namnet Lanat 1600 som under härdningstiden käkar upp all lösningsmedel och förblir giftfri(livsmedelsklassad) tills den förbränns, jag har själv rollat både betonggolv och pvc mattor med den och anser av egen erfarenhet att det är en suverän produkt som kan fås färdigblandad med pigment.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              De finns en grym artikel om det här på zoopet.
              DIY - Bygg en frigolitbakgrund (Artiklar >> Akvarieinredning)

              Annars finns det billigare alternativ till BTN bakgrunder.
              Kolla på http://www.pwss.se tillexempel. Där finns snygga och billigare bakgrunder som i slutändan säkerligen både kostar mindre tid, pengar och arbete än att bygga en egen.

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Vet inte om jag orkar vänta på att det ska komma alger osv på den bara cementen :S
                Alger behöver man ite "vänta" på, de kommer efter en två/tre dagar varesig du vill eller inte

                Kommentar

                • your_azz
                  • March 2008
                  • 31

                  #9
                  Haha, :P

                  Men iallafall, vill ha en stilren och snygg bakgrund i stil med "back to nature", på något sätt. De lär väl ha förseglat sina paintjobs på något vis de med, utan giftiga substanser?

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    Vilka menar du?
                    de på PWSS eller den hemmabyggda i artikeln jag länkade till?
                    De använder något spackel och färgpigment - inga gifter.
                    Se till att de är "livsmedelklassat"

                    men som sagt. De finns billigare alternativ till BTN.
                    Kolla runt lite på PWSS.se så hittar du säkert nått snyggt

                    (Jag beställde själv en Aquael - Borneo bakgrund till mitt akvarium. 800 spänn e inte så fagis)

                    Kommentar

                    • A C-son
                      • December 2007
                      • 537

                      #11
                      Ursprungligen postat av Grodlund
                      Alger behöver man ite "vänta" på, de kommer efter en två/tre dagar varesig du vill eller inte
                      Vill man skaffa sig en rejäl algtillväxt så kan man "grunda" genom att pensla cementen med filmjölk och sedan låta det hela stå och dra ett tag i fuktig miljö.
                      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                      Kommentar

                      Arbetssätt...