Hitta snygg bambu vart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Hitta snygg bambu vart?

    Har tittat efter bambu att inreda mitt akvarium med. Vill ha raka pinnar från blyertspenna till entum ungefär.

    Nästan all bambu jag har hittat har haft färg mellan smutsgul till smutsgulgrön, och har haft fläckar och skrapmärken som om den vore väldigt illa hanterad, vilket förmodligen är dagens sanning. Inte så snyggt att stoppa i akvariet alltså. Den funkar säkert utmärkt som plantstöd i trädgården, och det är väl syftet med den. Jag har hittat blank, gul bambu, såsom jag vill ha den, men den har då varit spiralformad.


    Har någon sett till bambu i finare dimensioner som ser bra ut, och som gärna också har ganska kort mellan "lederna"? Isåfall var då? Några tips? Att sedan hitta grov bambu för att skapa grottor med är ett annat kapitel...

    Man kanske skulle botanisera runt lite nästa gång vi far till Thailand :-) Utbudet är väl lite större där...
    /lars olof
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #2
    Om du vill undvika röta och dålig lukt ska du köpa bränd bambu.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • MickeM
      • February 2008
      • 15

      #3
      Kan man ha i sån bambu som egentligen ska vara "blompinne"? Är det inte en massa behandlingsmedel i dem?
      Om det går så har iaf jag en helt OK bambubit som ska ner i mitt akvarium. Den är ca 6 cm i diameter så den ser ganska fin ut.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Jag har från Bauhaus. Funkar bra efter några veckor i hink. (slemma av sig...) Man måste också borra hål i dem för att få bort luftfickorna.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        Arbetssätt...