Svart sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qubik
    • May 2007
    • 39

    Svart sand?

    Hej.
    Har planer på att köpa Biltemas sand. Vill dock ha svart sand. Sett att det heter alusilikat. Är det något som man avråds från att köpa?
    Akvariet är 110 liter och i det simmar bla guramis och guppy.
    Tacksam för svar.
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    alla fiskar klarar inte aliminiumsilikat. men guppy och gurami gör
    Diskus

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Hittills upptäckta känsliga fiskar/djur för aluminiumsilikat:

      Malawi-ciklider
      Äppelsnäckor

      Fyll gärna på om ni vet fler.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        corydoras tål de men skär av "skägget" på de. räker gillar ju inte metaller i vattnet
        Diskus

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #5
          Min pansarmal går utmärkt i ett kar jag har aluminiumsilikat i. Han har långa och fina skäggtömmar. Att de ibland tappar tömmarna beror nog snarare på något med vattenkemin eller fysisk påverkan utöver substratet, då detta kan hända även i kar med t ex engelsk sjösten, som knappast är "vass".

          Mina körsbärsräkor mår också bra, trots att botten i deras 55L har aluminiumsilikat som substrat.

          Kommentar

          • metzie
            • May 2005
            • 78

            #6
            Tänkte slänga in en fråga här bara när vi ändå är på ämnet, Sugs inte sand in i pumpen lätt eller när man gör vattenbyte?
            tidigare arter i akvariet:
            + en miljon andra

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #7
              Dammet från sanden lägger sig lätt på ytspänningen om man rört runt en del, eller rent av häller i sanden efter att man fyllt karet. Det sjunker dock till botten efter ett tag.

              Jag har små svarta beläggningar i mina ytterfiltermoduler, men det är ytterst lite, så jag tror inte det är någon fara för filtret eller pumpen. Vid vattenbyten har jag testat att köra ner slamhäverten så att den ligger mot sanden, men det är bara de absolut finaste partiklarna som följer med. Oftast rör jag runt lite i karet så att döda växtdelar etc kommer upp och sen låter jag bara häverten suga med det. Jag slamsuger alltså inte botten aktivt.

              Kommentar

              Arbetssätt...