Vitt slem från roten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Vitt slem från roten?

    Tjabba, för 2 dagar sen startade jag upp mitt 120 liters kar, och i det har jag en rot, vet inte riktigt vilken sort men den ser ut som vilken "vanlig" akvarierot som helst, men idag har jag sett att de liksom "växer" vitt halvgenomskinligt slem från den?
    Vad är det?
    hur får man bort det?
    är det farligt för fiskarna?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Vet att en del rötter avger nått sånt vitt slem men att det är helt ofarligt för fiskarna. Undrar dock om det är samma "slem" som i ditt fall eller om det är något annat.
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      okej, jaa det kanske är sånt slem du pratar om, eller de borde väl vara det? Det är vitt och är bara på roten, verkar inte som fiskarna har reagerat på det än iaf

      Kommentar

      • Rickard Ekstrand
        • January 2007
        • 58

        #4
        jag har likadant skulle tro att det är någon slags svamp! eller så är det nåt som heter stärkelse som rötter också kan utsöndra..

        Kommentar

        • jocks
          • March 2008
          • 210

          #5
          Okej kan det vara farligt för fiskarna?

          Kommentar

          • Rickard Ekstrand
            • January 2007
            • 58

            #6
            Ursprungligen postat av jocks
            Okej kan det vara farligt för fiskarna?
            Vad jag mäskt så är det inte det, men jag har inte så känsliga fiskar.
            Jag frågade min akvarihandlare och han sa att det inte var farligt.
            Är det mycket? Annars är det ju bara att plocka bort...

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Du har nog en red moore-rot. De kan slemma rätt kraftigt, och ingen verkar veta vad det egentligen är. Teorin att det är stärkelse som tränger ut i vattnet kan nog stämma, eftersom jag har hört att bland annat snäckor gärna kalasar på det. Kanske du kunde prova med några äppelsnäckor?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                jag har nog en sån där red moore-rot.



                den fick som slem vid alla ställen där man typ har sågat av den, men det försvann feter nån dag
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • Rickard Ekstrand
                  • January 2007
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Du har nog en red moore-rot. De kan slemma rätt kraftigt, och ingen verkar veta vad det egentligen är. Teorin att det är stärkelse som tränger ut i vattnet kan nog stämma, eftersom jag har hört att bland annat snäckor gärna kalasar på det. Kanske du kunde prova med några äppelsnäckor?

                  Precis glömde säga det, att om det är stärkelse tar äppelsnäckorna det, bra Jens!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...