biltemas blästersand, skadlig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluffsna
    • February 2008
    • 38

    biltemas blästersand, skadlig?

    Hej, har ett hemmabygt 512 liters akvarium och körde med biltemas sand den grövre sorten och på ett ställe gick det hål i silikonet i en skarv mellan glasen i botten i bak kanten efter en 4-5 dagar igång och det började läcka ut vatten.
    kan tillägga att utblåset blåste rakt ner i sanden vid det tillfället då inga fiskar va i om det kan ha blåst på sanden så den nötte hål?
    någon som trodde det va spänningar i det så de va därför de började läcka efter så många dagar men har ingen kunskap om det.

    Någon som har erfarenhet eller vet om det kan vara blästersanden som är orsaken till detta eller om det bara va en jävla otur?

    Ska hämta ett 540 liters aluminiumram ram akvarium i helgen så funderar på ifall man vågar använda sanden i det eller inte.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tror mer på att glaset inte var riktigt rengjort innan det silikonades och att då silikonet inte fäste riktigt. Sedan om det är otur eller inte kan ju diskuteras.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fluffsna
      • February 2008
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tror mer på att glaset inte var riktigt rengjort innan det silikonades och att då silikonet inte fäste riktigt. Sedan om det är otur eller inte kan ju diskuteras.

      okej okej, köpte det färdigbyggt och hon vi köpte det av hade haft det igång i ca 2 månader sa hon men inte hon som hade byggt det heller så jag vet faktiskt inte, men har ju antagligen varit tätt, sen om det va okej när vi köpte det eller inte kan man ju undra.

      men du tror inte det har något alls att göra med sanden då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nej, det tror jag inte. Biltemas blästersand används av åtskilliga tusen akvarister i Sverige och då borde detta hänt tidigare och oftare. Hoppas att du får bättre flyt med det nya karet!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          jag tror inte att du fick läckage pga blästersanden (har själv haft den sanden i snart 2 år utan problem)
          / dtoppen /

          Kommentar

          • fluffsna
            • February 2008
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nej, det tror jag inte. Biltemas blästersand används av åtskilliga tusen akvarister i Sverige och då borde detta hänt tidigare och oftare. Hoppas att du får bättre flyt med det nya karet!
            okej okej, jo jag vet att många använder den men lika bra att kolla innan så det inte fanns dolda brister, heh..

            tack det hoppas jag med.

            Kommentar

            • fluffsna
              • February 2008
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av rödtoppen
              jag tror inte att du fick läckage pga blästersanden (har själv haft den sanden i snart 2 år utan problem)

              okej det låter ju kanon

              Kommentar

              • fluffsna
                • February 2008
                • 38

                #8
                fler som har åsikter eller information om detta?

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Jag har kört med blästersand från Swedeol och Jula utan att ha stött på några problem. Jag tror som tidigare nämts här att det har slarvats med rengörningen då akvariet byggdes så silikonet har börjat släppa.

                  Kommentar

                  • Raketforskaren
                    • March 2006
                    • 170

                    #10
                    Jag tror att det faktiskt skulle kunna vara sandens fel (åtminstone indirekt). Du skrev att du hade pumpen riktad ner i sanden. Om det blir turbulens i sanden så kan resultatet bli en sandblästring "light". Såg det ut som om sanden var i rörelse? I så fall kan sanden med tiden ha gnagt sig igenom silikonet.

                    Står akvariet stabilt och på ett slätt underlag? Det är inte så farligt om två parallella sidor har en liten nivåskillnad. Däremot är det inte bra om karet står på ett skevt underlag.
                    Senast redigerad av Raketforskaren; 27 February 2008, 08:50.

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #11
                      Hej.

                      Jag har biltemas blästersand i flera av mina kar sen åravis tebax & har aldrig haft problem med det. Jag tror inte heller att det kan ha varit så som ovanstående skrev på bara dom få dagarna.

                      Lycka till med det nya karet, ha du i blästersanden där men för säkerhetsskull behöver du ju inte rikta pumpen precis rätt ner i sanden!

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • nelly.trott
                        • December 2007
                        • 355

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raketforskaren
                        Jag tror att det faktiskt skulle kunna vara sandens fel (åtminstone indirekt). Du skrev att du hade pumpen riktad ner i sanden. Om det blir turbulens i sanden så kan resultatet bli en sandblästring "light". Såg det ut som om sanden var i rörelse? I så fall kan sanden med tiden ha gnagt sig igenom silikonet.

                        Står akvariet stabilt och på ett slätt underlag? Det är inte så farligt om två parallella sidor har en liten nivåskillnad. Däremot är det inte bra om karet står på ett skevt underlag.
                        Är väldigt tveksamt till dina påstående =)
                        Det krävs mer än bara cirkulation för att den sanden skall utföra bläästring "light" om inte annat så många år .
                        Om din tanke är rätt så kan detta hända med råda sand också !
                        När du vill att något skall försvinna,
                        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Och om man har grävskopor till fiskar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Raketforskaren
                            • March 2006
                            • 170

                            #14
                            Ursprungligen postat av nelly.trott
                            Är väldigt tveksamt till dina påstående =)
                            Det krävs mer än bara cirkulation för att den sanden skall utföra bläästring "light" om inte annat så många år .
                            Jag är minst lika skeptisk, men det är ju ändå inte omöjligt.

                            Ursprungligen postat av nelly.trott
                            Om din tanke är rätt så kan detta hända med råda sand också !
                            Ja, det glömde jag förtydliga (eller jag såg det snarare som självklart).
                            Senast redigerad av Raketforskaren; 27 February 2008, 20:06.

                            Kommentar

                            • nelly.trott
                              • December 2007
                              • 355

                              #15
                              då så !
                              då är alla hemma !!
                              lycka till

                              P.s
                              Knappast hade sanden med det att göra ! Inget att spekulera ens om !
                              D.s
                              När du vill att något skall försvinna,
                              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...