Kan jag hälla i bottensubstrat när det redan är vatten i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    Kan jag hälla i bottensubstrat när det redan är vatten i akvariet?

    Jag har ett akvarium som just nu är helt tomt men nyfylld med vatten (läckagetest). Jag har köpt sånthär bottensubstrat för att växterna skall trivas: http://www.jbl.de/factmanager/frame_...dType=2&Id=511
    Kan jag hälla i det med vatten i akvariet? Eller måste jag tömma ut allt vatten först (det är 120 liter som skall tömmas och fyllas på igen isåfall...)?
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #2
    Vad jag har hört så ska man ha vatten i när man häller i bottensubstrat som är relativt finkornigt, det för att undvika att det blir luftfickor med dålig luft som fkan förstöra akvarievattnet. Vet dock inte hur mycket av de som är sant men jag brukar ha ca 10 cm vatten när jag häller i sand eller liknande.!

    Kan inte se länken men det kan kanske svara på lite funderingar. fast jag vet ju inte vad som händer om det ä rnaring i substratet. kan de kanske blanda ut sig med vattnet då?
    Och en sak till, om man har vatten i så får man räkna med att det tar några dagar tills det är klart igen Men man ska ju ändå inte ha brottom att ha i fiskar så ...



    Axel

    Kommentar

    • Martin_Blomberg
      • January 2008
      • 256

      #3
      Det blev nåt "Scheisse" med länken. Här kommer en ny länk:
      JBL ist Ihr Experte für Aquaristik, Teich & Terraristik. Seit 1960 steht JBL für hochwertige Produkte auf Basis eigener Forschung.

      och om den länken inte skulle fungera så finns substratet beskrivet här:
      EHEIM Pump head complete for professionel 3 2080,4011708122372,Eheim,1280010,,complete with impeller and shaft,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop

      . Jorå det är växtnäring i substratet och det står att man inte skall hälla i vatten från hög höjd som splattar ut substratet. Men jag vet inte hur pass hårt bundet näringen är i substratet. Logiskt borde det ju vara bundet så att det löser ut näringen lite i sänder och inte allt på en gång. Då skulle ju det mesta av näringen försvinna efter x antal vattenbyten?

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        om jag vore du så skulle jag tappat ur nästan allt vatten ( ca 5-10cm djupt kvar beroende på hur mycket sånnt du ska ha.)
        Har du tänkt att ha något annat över sedan? eller bara sånnt?

        Kommentar

        • Martin_Blomberg
          • January 2008
          • 256

          #5
          Tänkte ha sand över sedan. Är Biltemas blästersand att föredra? eller skall jag köra med engelsk sjösten 5-10mm fraktion? Med tanke på växterna rotsystem. Tänkte ha Sydamerikanskt biotop.

          Kommentar

          • sessan 401
            • January 2008
            • 144

            #6
            Jag skulle tagit ur allt vatten för att hälla i sanden i ett tomt akvarium. Lägg en tidning med ngr stenar på och fyll på. kristallklart vatten direkt.
            Det kanske inte var det det du hade hoppats på, men jag tycker absolut det är värt den besväret, istället för att behöva vänta på att "dammet" skall lägga sig (Jag tvättade inte sanden).
            Jag har biltemas blästersand, tycker den är kanon. Skall byta den i mitt andra kar också, växer gör det ju!!

            Kommentar

            • Martin_Blomberg
              • January 2008
              • 256

              #7
              Det är inget brottom med att få i fiskar och växter i just det karet. Tänkte hälla i fiskarna först om en månad. Men växterna typ om en vecka. Så det OK med dimma efter sand (som jag dock tänker skölja först). Frågan är snarare om bottensubstratet läcker ut viktiga näringsämnen om det slängs i ett vattenfylld kar?

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Det går alldeles utmärkt att hälla i bottensubstratet när du har vatten i.
                Dock så blir det grumligt men det klarnar efter en tid.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Det går alldeles utmärkt att hälla i bottensubstratet när du har vatten i.
                  Dock så blir det grumligt men det klarnar efter en tid.
                  m, det ser ju ut som du skall ha i "växtnäring" så detta rådet tycker jag INTE du bör följa

                  ta ur allt vatten, strö ut denna jbl, strö över sand/grus, fyll på med vatten mot en tallrik så att du inte virvlar upp, (det är i stort sett lera det handlar om, och du kommer ALLDRIG kunna slamsuga denna botten FYI) stoppa ner växter. klart
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Martin_Blomberg
                    • January 2008
                    • 256

                    #10
                    Ursprungligen postat av MagicFingers
                    m, det ser ju ut som du skall ha i "växtnäring" så detta rådet tycker jag INTE du bör följa

                    ta ur allt vatten, strö ut denna jbl, strö över sand/grus, fyll på med vatten mot en tallrik så att du inte virvlar upp, (det är i stort sett lera det handlar om, och du kommer ALLDRIG kunna slamsuga denna botten FYI) stoppa ner växter. klart
                    Men om man kör med finkornig sand (typ blästersand), och har ett rejält lager sand ovanpå substratet, kommer inte skiten att lägga sig ovanpå sanden då? Vilket gör att man då kan slamsuga utan att påverka substratet?

                    Kommentar

                    • gmt1960
                      • October 2007
                      • 22

                      #11
                      Hej!

                      Jag använde Tetras Substrat till mina små kar, och det består av ett fint jordigt pulver (som flyter!) samt pyttesmå "kulor", antar att JBLs ser ut på något liknande sätt.

                      Man skulle först strö ut några cm sand, sen på med ett jämt lager substrat och sedan ett lager sand till...fyll inte substratet ända fram till framrutan (viket jag råkade göra på ett av karen ) för då blir effekten randig. I mina kar går det utmärkt att slamsuga botten så länge jag håller mig till de översta cm.

                      Men för att svara på din första fråga, så TROR jag inte att det funkar att lägga i substratet i ett vattenfyllt kar, det jordiga pulvret verkar inte vilja sjunka.

                      mvh Gunilla

                      Kommentar

                      • Martin_Blomberg
                        • January 2008
                        • 256

                        #12
                        Sådär, nu har jag gjort det. Tömte allt utenom ca 4 cm vatten (fick inte ut det med häverten). Slängde i JBL substratet. Det visade sig vara nåt rött sandliknande substrat. Det vatten som var kvar blev kraftigt rödrosa och totalt ogenomskinligt. Sedan i med blästersand från Jula (dock först tvättad i hink). Det röda vattnet förblev rött men inget av det röda substratet flöt uppåt eller blandade sig med blästersanden. Har fyllt upp karet helt med vatten nu och kommer att vänta tills geggamojan har lagt sig. Efter en vecka (när vattnet inte längre är grumligt) sparkar jag igång ytterfiltret. Sen växter. Tillslut fisk.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...