Användartips på Epotex önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillium
    • February 2008
    • 6

    Användartips på Epotex önskas

    Hejsan. Vill börja med att tala om att jag är helt grön på att skriva på forum (fast jag är så gammal ), så om jag gör något konstigt så ber jag er ha överseende för det redan nu

    Nåja, till ämnet - jag är på väg att starta upp mitt gamla 170-liters och fick för mig att göra en frigolitbakgrund till det (som många andra nuförtiden har jag förstått). Har "snokat" i alla artiklar och i forumet för att få tips på hur jag ska göra, och fick idén att jag kanske skulle kunna "limma" fast finare grus i akvarielacken på bakrunden.

    Låter kanske knäppt, men tanken är jag ska grundmåla frigoliten med puts (flytande, finkornig, grå) för att sedan "svampdutta" med vattenfärg så det får en lite naturligare färg. Därefter är alltså min tanke att jag ska kunna lägga ett lager med lacken, för att innan det torkar, på strategiskt utvalda ytor strö och trycka fast 2-4 mm engelsk sjösten (tror jag det heter) och när det har härdat, lacka en gång över allting.

    Är jag knäpp i bollen som ger mig på detta, eller tror ni som har arbetat med diverse egna bakgrunder, färger och Epotex-lack att detta är genomförbart? Vad jag har förstått så är lacken ganska tjock, vilket enligt min fantasi skulle möjliggöra "limmandet" av gruset. Är det något annat jag borde tänka på när det gäller denna sorts lack? Har stor respekt för att arbeta med sådana "farliga" vätskor, men jag har inte hittat något annat som säkert fungerar i akvarium. Har heller aldrig gjort någon bakgrund förut och jag avskyr att misslyckas ...

    Nu blev det visst jättelångt inlägg...

    Tack på förhand
  • sessan 401
    • January 2008
    • 144

    #2
    Vilket roligt projekt du är inne på.
    Klart att du fixar det. Jag gjorde själv en bakrund av frigolit, golvspackel och blästersand som jag kastade på innan det hade torkat. Har ingen erfarenhet av lacket som du skall använda, men har hört att det är fler som använder det. Och om det är tjockt blir det ju kanon till engelsk sjösten som är ganska tungt.
    Det fanns dock ngn tråd där jag läste om ett lack som hade vitnat efter ett par dagar i akvariet, så att han fick börja om från ruta ett.=(
    Jag skulle slått en pling till fiskaffär och kollat med dem för säkerhets skull.
    Vill se en uppföljning.... Lycka till

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nu har jag ingen erfarenhet av just Epotex, men väl av annat vattenbaserade 2-komponents lack, Flügger EPV (tror jag det hette)
      Jag törs säga att Epotex fungerar och ser ut på samma sätt (ända skillnaden är att Epotex garanterar giftfrihet i akvarium)

      Lacket är väldigt tunnt, och ser ut och är som utspädd mjölk ungefär när det är flytande.
      Det funkar nog inget bra att "limma" med.
      Lacket blir klart/genomskinligt när det härdar.
      Får man för tjockt lager så härdar det inte ordentligt och kan förbli vitt. Även om allt ser genomskinligt ut när det är klart jan tjocka partier bli vita när man har det i karet sen.

      En viktigt grej för att undvika att det blir vitt är att blanda härdare och lack mycket noga och i rätt mängder. En våg rekommenderas starkt.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Lillium
        • February 2008
        • 6

        #4
        Morron på er.

        Tack för era svar! Jag hade inte tänkt lacka från början, men har efter påläsning lite här och där fått för mig att det behövs bland annat för att malarna "gnager" på ytan när de äter alger och för att ingen ev. urlakning ska ske från puts el. liknande.

        Jag hade bara tänkt att helt sonika göra det så simpelt som möjligt och bara måla med puts i några lager och sen skulle det få vara så, men när jag fick se diverse olika varianter på färgläggning av ytan så skenade min fantasi iväg...

        Jag kanske får strunta i grusbeläggningen i alla fall, men jag ska nog experimentera lite på spillbitarna innan, för det hade i min fantasi blivit jätte-läckert.

        Någon kanske kan tipsa om någon annan lack (helst inte två-komponent) som är bra i akvarium och är lättanvänd...

        Kommentar

        • storfiskarn
          • December 2003
          • 158

          #5
          Nordsjö Epolan V

          Jag har använt Nordsjö Epolan V, en vattenbaserad(!) tvåkomponentslack. Funkar jättebra. Men som sagt; var väldigt noggrann med propotionerna mellan härdare och bas.

          En bra sak med denna lack är att man kan späda den med vatten. Detta gör att man kan lägga på mycket tunna lager (vattnet avdunstar).

          Tunna lager är som du förstår ett
          m å s t e vid alla dylika lackeringar med Epotex eller vad man nu använder. Tjocka lager ger fula vita fläckar.

          Många lager bör man lägga på. Gärna så många man orkar, kanske 5-6 lager.

          Jag tror personligen att det blir svårt och kanske jobbigt att lackera över en så grov yta som rådasand. Tyckte själv att puts-ytan blev grov och sög mycket lack.

          Lycka till!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            Ursprungligen postat av storfiskarn
            Jag har använt Nordsjö Epolan V, en vattenbaserad(!) tvåkomponentslack. Funkar jättebra. Men som sagt; var väldigt noggrann med propotionerna mellan härdare och bas.

            En bra sak med denna lack är att man kan späda den med vatten. Detta gör att man kan lägga på mycket tunna lager (vattnet avdunstar).

            Tunna lager är som du förstår ett
            m å s t e vid alla dylika lackeringar med Epotex eller vad man nu använder. Tjocka lager ger fula vita fläckar.

            Många lager bör man lägga på. Gärna så många man orkar, kanske 5-6 lager.

            Jag tror personligen att det blir svårt och kanske jobbigt att lackera över en så grov yta som rådasand. Tyckte själv att puts-ytan blev grov och sög mycket lack.

            Lycka till!
            Jag använde också Eploan V från Nordsjö dock den lack varianten som var tjockare än den "vanliga" från dem.
            La 1 lager och det verkade räcka.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • Lillium
              • February 2008
              • 6

              #7
              Hm, ja jag får nog ta en tur till färgaffären och se om det är någon där som har några vettiga idéer. Annars måste det väl bli ett tvåkomponent, men vattenbaserat låter ju helt klart lite trevigare!

              Börjar tappa tålamodet (ska jag göra något så vill jag kunna göra det direkt), så risken finns att jag struntar helt i bakgrunden...

              Har fiskar som är i behov av räddning (i överkant läckande akvarium)så det där med härdning i en vecka känns inte heller så lockande.

              Tack för era svar!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...