Biotopakvarium med praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneDansk
    • February 2008
    • 7

    Biotopakvarium med praktbotia

    Hejsan!

    Jag undrar hur ett biotopakvarium med praktbotia skall inredas. Växter, rötter, stenar, bakgrund osv? Vilka fiskar är lämpliga tillsammans med dessa? Läste någonstans att guramis levde i samma biotop. Hade tänkt mig ett Juwel Vision 180 är detta för litet så länge fiskarna är små?

    Mvh Daniel
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    hej!

    asien biotop ska de va. skulle satsa på mycke rötter. 20 kilfläcksrasboror och 6 gurami/kampfisk skulle kanske va nått
    Diskus

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Här är ett exempel på ett akvarium som är inrett speciellt för Praktbotia som det kanske går att få inspiration från. http://www.loaches.com/articles/my-clown-loach-aquarium

      Här är en site med tips för hur man sätter upp biotopakvarier som även har en sida för botior: http://fish.mongabay.com/botiinae.htm

      Praktbotior behöver gå i grupp och ju fler desto bättre. Fem är kanske minimum och då får de väl precis plats i ett 180-lit men det kan hända att de växer ur det med tiden. De gillar strömt vatten, många gömställen, gärna mörk botten eller åtminstone inte vit, och inte allt för ljust.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av danneregner
        hej!

        asien biotop ska de va. skulle satsa på mycke rötter. 20 kilfläcksrasboror och 6 gurami/kampfisk skulle kanske va nått

        Kampfiskar/Guramis återfinns ju dock allt som oftast i stillastående/trögflytande vatten och jag tror inte att Praktbotior letar sig dit. Bättre sällskap till Praktbotior tycker jag skulle vara olika Danios som t.ex. Danio rerio (Zebrafisk) eller liknande.

        Kommentar

        • Loial
          • December 2007
          • 50

          #5
          Håller också på med ett liknande projekt för mina (för tillfället) 9 praktbotior.

          Dom här fiskarna gillar inte för starkt ljus, något som måste tag med i beräkningen när man planerar växter. Växter som dom för övrigt gärna tuggar lite på, så det blir robusta och/eller snabbväxande och mindre ljuskrävande växter som gäller.

          Som andra också sagt så ska det gärna vara lite fart på vattnet, dom blir mer livliga och visar sig mer då. Det behöver dock inte vara någon storm, det kan räcka med att försöka sätta utblåset från filtret nära bottnen.

          Dom måste även ha några möjligheter att gömma sig, under rötter och i grottor. Då visar dom sig mer, när dom vet att tryggheten är nära
          Missar man detta får man nervösa och otrygga praktisar, det vill man ju inte...

          Jag försöker göra en "sandbank/rötter"-bakgrund, det tar dock sin tid (eller så är jag för petig...) inspirerad av en strandbank i någon djungelflod. Alternativet vore kanske en "vägg" av vallisneria? definitivt ingen stenbakgrund i alla fall.

          Ha gärna ett fint bottenmaterial (men inte för fint - praktbotiorna kommer att ommöblera friskt under sina räder då...)

          Kommentar

          Arbetssätt...