Hur mycket sten klarar akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiaswidell
    • February 2008
    • 9

Hur mycket sten klarar akvariet?

Hej, finns det någon tumregel för hur mycket sten akvariet tål utan att det blir överbelastat?
    Jag har tänkt plocka vanli sten ute vid älvstranden, den är ju massiv och tung så hur mycket vågar jag ha i utan att risken blir för stor att akvariet kan spricka?

Skall ha frigolit under stenen, karet är ett dala zooline 540L 10mm bottenglas.

Tack påförhand /Mattias
  • KE
    • November 2004
    • 356

Kan inte säga vad ett akvarie klarar, men kan säga att när jag hade ett 375liters så hade jag en sten plockad utifrån som vägde runt 25kg som dessutom stog upp i akvariet och detta var iaf inga problem. Ska tillägga att det var frilogit i botten och sand ovanpå. Senare fyllde jag istortsett hela akvariet med lavasten och det var heller inga problem.

Hoppas du kan få ett mer exakt svar på vad det tål.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

Kommentar

• [lum]
      • June 2007
      • 137

Har för mig att nån tillverkare typ Juvel eller så sade sig att deras akvarier kunde fyllas helt med sten och hålla. Så det är nog inga problem om du har nåt avlastande i botten.

Kommentar

• Dahla
        • January 2004
        • 218

Jag har hört från killen som driver Zoomässan i Kungsbacka att han någon gång gjort ett experiment med att ha hela akvariet fullt med sten, för att se hur fiskarna ändrade sitt beteende då. Tydligen var det yngel överallt och de agerade som att de hade ett 10ggr så stort akvarium.
        Men att det funkade att fylla det var det inget snack om. Men det är klart att det skiljer sig mellan olika typer av akvarier och hur bottenplattan är avlastad mot underlaget etc.
        /Dahla
        Kungsbacka

Kommentar

• wlappis
          • December 2006
          • 200

Har svårt att stenar skulle kunna väga mer än 1liter/kilot så det borde inte vara något problem

Kommentar

• snablo
            • February 2008
            • 20

Ursprungligen postat av wlappis
            Har svårt att stenar skulle kunna väga mer än 1liter/kilot så det borde inte vara något problem
            Om de väger mindre än 1 kg/liter skulle stenen flyta (men du menade kanske det omvända liter/kg).

När man räknar på sand säger man ca 2 kg/liter och något liknande gäller nog för sten, beror på sort såklart.

Men till ämnet, om du har en frigolitskiva i botten inne i akvariet säg 10 mm tjock kommer du få mer utspridd belastning på glaset och det är ingen risk en sten liggandes på ett gruskorn skapar en punktbelastning och i det fallet kan du nog ha en jäkla massa sten. I mitt 720 liters Malawi-kar som jag otåligt inväntar leverans av kommer det nog bli runt 70 kg sten. Den stenen har jag också plockat själv, tänk på att koka stenen innan du stoppar den i akvariet så du inte får med massa skit.

I mitt nuvarande 180 liters har jag nog ca 30 kg kolsten.
            Senast redigerad av snablo; 21 February 2008, 13:33.

Kommentar

• Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

Exakt 76 kg
              Mvh.Patrik

Kommentar

• axeisi
                • September 2007
                • 804

så mycket sten har jag (hela nägen från botten, sandet i bakkant är ca 15cm djup)

Kommentar

• Trollsvans
                  • November 2007
                  • 1118

Ca 35 kilo sten i en 180litersbalja. Inga som helst problem.
                  //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• mattiaswidell
                    • February 2008
                    • 9

Hej, nu har jag fyllt karet med sten, grus & vatten, tror det är ca 70 kg sten i karet nu + gruset. Jag har en 3cm frigolitskiva i botten på karet och stenen ovan på den, hoppas det håller

Tack för era svar :-)

/Mattias

Kommentar

Arbetssätt...