Blästersand som dammar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Blästersand som dammar?

    Har nu inrett mitt akvarium och eftersom jag läst mycket gott i detta forum om Biltemas blästersand så fick det bli bottenmaterial. Jag sköljde mycket noga men det är ändå "dammigt" i akvariumet. Det är som ett vitt dis i vattnet som inte verkar ge med sig. Kanske att det har lättat lite sedan jag la i det igår men inte mycket. Är detta normalt? Vad jag läste så skulle man ju kunna hälla i det utan att skölja...

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Har du ingen fisk i akvariet så rör om lite i sanden och gör ett stort vattenbyte. Det brukar få bort en hel del av dammet.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Jag skulle absolut ha sköljt det innan jag stoppat i det. Så det gjorde du rätt i Det dammar rejält...
      Har inte mycket gott att säga om biltemas sand, förutom att det billigt... Men visst. För det priset så är det ett bra köp!

      Om du inte har fisk i:
      Ta ur allt vatten och häll på nytt ett par gånger. Då kommer mycket av grumligheten försvinna.
      Om du har fisk i:
      Grumligheten kommer lägga sig efter ett par dagar. DOck kommer det bli en hinna med damm på allt i karet... Använd en ren (NY!!) diskborste för att ta bort det.

      Mvh

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • malu
        • February 2008
        • 127

        #4
        Om man bortser från att det dammar då? Är det något annat som är dåligt? Jag läste att växterna ska tycka om det och det kan jag ju i så fall förstå. Det verkar ju bättre att plantera i än större akvariegrus.

        /malu
        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #5
          Inget fel på blästersand men personligen tycker jag att den är lite för fin. Men då man får 3-4 säckar blästersand på en säck rådasand så är ju valet lätt, iaf för mig som precis fyllt ett 720 liters med drygt 100kg blästersand.

          Kommentar

          • malu
            • February 2008
            • 127

            #6
            Okej, jag tycker att det är fint att den är "fin" Har det dammat för dig?
            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

            Kommentar

            • MagArne
              • December 2006
              • 424

              #7
              Ja det dammar en hel del. Jag tömde säckarna rätt ner i akvariet så det blir till att göra ett par vattenbyten. Det ska jag försöka hinna göra i veckan så får fiskarna flytta in till helgen. Nu bor dom i ett 450 liters där jag också kör med blästersand. Fick mycket cyano på sanden men det avtog efter två månader.

              Kommentar

              • malu
                • February 2008
                • 127

                #8
                Okej, då behöver jag inte bekymra mig så mycket över dammet då, byter mycket vatten och ser hur det går.

                Vad är cyano?

                malu
                -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av malu
                  Okej, då behöver jag inte bekymra mig så mycket över dammet då, byter mycket vatten och ser hur det går.

                  Vad är cyano?

                  malu
                  Tjenare. Cyano är ingen alg egentligen. Blågrön alg heter den, men är egentligen en bakterie. Tämligen ofarlig, men kan lukta lite illa
                  Lägger sig som "klet" över växter, botten osv.
                  Gör en sökning så får du fram mycket mer info!

                  Mvh

                  Stefan
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

                    #10
                    konstigt , jag startade ett 500 l kar , hälde iltemas blästersand i , 3 säckar , efter 1 dygn var vattnet klart , sköljde dett aldrig
                    mvh janne
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                    Kommentar

                    • malu
                      • February 2008
                      • 127

                      #11
                      Efter ett dygn var väl mitt vatten inte helt klart men mycket bättre än från början, jag tog dock det säkra före det osäkra och bytte en stor del utav vattnet (hade ju ändå inga fiskar i och inte berett med bakteriekultur ännu), nu är det helt klart och fint.
                      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #12
                        Kom på att jag har en fråga till om blästersand; Nu när jag kommer befolka akvariet med fiskar så småningom så kommer man ju få städa efter dem också. Hur fungerar det när man ska göra vattenbyte med blästersanden? När jag hade större "vanligt" akvariegrus så hade jag ju slangen ner mot botten och rörde runt lite för att få upp löst smuts (bajs mm.) men det kan man ju inte göra med den här fina sanden då kommer den ju också att sugas upp. Kommer det inte att synas smuts och bajs ovanpå min fina sand?

                        /malu
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #13
                          Sätt en halv petflaska på slangen som du kan böka runt i sanden med. Alternativt en färdig hävert för att sköta slammsugningen med. Går fint!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • malu
                            • February 2008
                            • 127

                            #14
                            Hum, nu förstår jag inte hur du menar? Skulle sanden inte följa med upp eftersom det blir större öppning? Jag tänker att om smutsen ska följa med upp så kan ju sanden det också.

                            Hävert....?
                            -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Sanden väger förhoppningsvis mer än vad som nu blev kvar av det som du matade fiskarna med..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...