Byta till rådasand med fiskar i

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Byta till rådasand med fiskar i

    Är det möjligt att inreda ett kar man redan har fisk i med rådasand. Jag har för närvarande ett kar med 3st stora diskus och lite tetror i som saknar bottensubstrat. Jag har tröttnat på det men frågan är om det går att slänga i sand med fiskar i eller blir det bara skit?
    / Rickard
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kommer att stressa diskusarna jättemycket så jag skulle nog fånga upp dem först.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Okey..Tackar.
      / Rickard

      Kommentar

      • petter hjalmarsson
        • June 2007
        • 127

        #4
        borde du inte kunna göra det försiktigt ner på botten genom en slang (en stor jäkel) med tratt i änden ? jag har inte testat men om häller lite sköljvatten genom om det blir stopp så borde det iaf i mitt huvud funka, i praktiken återstår att se.
        fantastisk signatur.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Aha, nu läste jag lite bättre och trodde han skulle byta ut befintlig sand i karet.
          Ska man bara fylla på sand så kan man göra det försiktigt i ena änden av karet och sedan pytsa ut det där det ska vara, och detta med fisk i karet.
          Men se till att den är väldigt ordentligt tvättad först bara.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            #6
            Jag gjorde tvärt om igår. Sög upp sanden med en slang med en stump VP-rör i änden. Behövde sanden till ett annat akvarium som fisken ska flytta till. De såg inte allt för stressade ut. Men skölj av sanden innan för jag misstänker att det blir väldigt grummligt annars och använd som sagt grov slang och en rejäl tratt.

            Kommentar

            Arbetssätt...