red wood.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    red wood.

    hej alla glada fiskälskare!

    kom och tänka på en grej. farsan och jag va i fiskaffärn. jag kollade efternån bra rot. hittar en fin red moor wood och går och frågar vad den kostar. 200 spänn. nej onödigt. då frågar pappa: e inte de där red wood? sån har jag massor hemma hos mig. jag säger nej de e red moor wood.

    ok nu till frågan: funkar red wood lika bra som red moor wood i akvarium?
    Diskus

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Namnet på rötter kan det vara lite si och så med i butikerna, man kan inte vara helt hundra på vad det är för något. Jag förutsätter dock att de åtminstone har koll på att de rötter de säljer fungerar i akvariet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      nej jag mena dom sålde red moor. den funkar ju i akvarium eller hur. men tänkte red wood ska ju va nått liknande och undra om man kan ha de i kar? om man kan kan ju farsan fixa flera kg
      Diskus

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Från vad för träd kommer den "red wood" din farsgubbe skaffar det?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          vet i helsike. ser precis ut som red moor och farsgubben bor i australien (tasmanien)
          Diskus

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Redmoore och redwood är inte riktigt samma sak. Redwood är ett träslag som blir ganska högt och är om jag inte minns fel ett barrträd. Sedan om det innehåller terpentin som de svenska barrträden gör vet jag inte.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • mediabrus
              • October 2005
              • 80

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Redmoore och redwood är inte riktigt samma sak. Redwood är ett träslag som blir ganska högt och är om jag inte minns fel ett barrträd. Sedan om det innehåller terpentin som de svenska barrträden gör vet jag inte.
              Jag vill minnas att redwood är de offantligt stora barrträden i USA som man kör med bil igenom vilket man sett på bilder i slöjden när det begav sig. Redmoor vet jag inte vad det är för träslag, men det är rysligt snyggt i akvariet och dyrt för plånboken. Hade en hel del fina redmoor i mitt gamla 375 SA-kar vilket nu är sålt sedan i somras.

              Även om det skulle visa sig vara samma trädslag som din far hade tillgång på så betyder ju inte det att det bara är att använda. Rötterna är just rötter och de måste vara helt döda för att inte ställa till med otrevligheter i ditt kar.
              Senast redigerad av mediabrus; 19 February 2008, 21:58.
              http://www.brackvattensakvariet.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                red moor, betyder att dom är röda och kommer från en myr/mosse (om dom faktiskt gör det är en annan fråga men det är vad namnet antyder iaf)
                Det säger altså inget om trädslaget, men röd björk från Tyskland har nämnts tidigare.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...