Jordbotten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • royal blue
    • March 2003
    • 17

    Jordbotten

    Jag undrar hur man gör en jordbotten. Material, tjocklek, hur man sköter den o.s.v.
  • Guest

    #2
    Bra fråga det har jag också undrat : )

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Många använder sig av näringsfattig planteringsjord, kaktusjord eller jord som har stått i blomkrukorna utan tillförd näring. Ett lager om cirka två och en halv centimeter jord på hela botten täckt med ungefär lika mycket akvariegrus.

      Man bör se till så man minst planterar växter som täcker mer än 50% av bottenytan och gärna upp mot 75% om man kan. Många förespråkar även att man har flytväxter i karet då dessa tar koldioxid från luften utanför karet men gör av med näring från vattnet.

      En cirkulationspump eller ett filter bör användas men inte nödvändigtvis för att filtrera vattnet utan för att få vattnet att cirkulera för växternas skull. Det är växterna tillsammans med nyttobakterierna i karet som ska rena vattnet.

      Vattnet bör inte bytas allt för ofta och många nämner att ungefär sex månaders intervall kan vara lagom.

      Man kan använda vanliga vattenberedningspreparat och tillföra exempelvis nitrivec och därmed introducera fiskarna i karet redan från dag ett ifall temperaturen på vattnet är rätt. Ett kar med jordbotten bör innehålla ganska många fiskar eftersom det är fiskbajs och överblivet fiskfoder som blir till näring för växterna.

      Hur stort akvarium har du tänkt använda?
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Här är en liten beskrivning av hur man sätter upp ett jordakvarium som jag tycker är bra.

        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Jag har kört flera olika varianter. Jag har kört men plantagens kaktusjord och det har funkat bra.

          96L - Test
          2.5cm jord, 2.5cm akvarie grus, runt 5mm stora
          Funkade jätte fint, gick i över ett år, men jag gillade inte att jobba med akvariegruset. Hade cirkulation i det ett tag men det blev mest trubbel med den så jag plockade bort den. Sista halvåret gick det med 1x18W lysrör, 2 gröns 15W spotlights och utan pump eller värmare.

          96L "Uppgraderat"
          2.5cm jord, 1.5cm fin sand. Sandstrand-sand
          Hade lite problem med anoxiska zoner i början men det fixade sig efter ett tag. Monterade ner efter två månader pga ommöblering

          160L Sand delux
          2.5cm jord, 2cm sand
          Gick i ett halvår ungefär. Hade ett litet ytterfilter med bara makaroner, inte den biologiska sorten, och vadd. 2x39W ljus.

          96L Sand2
          2.5cm jord blandat med sand 50/50 på volym, 1.5cm sand lager
          Går med 1x18W ljus. Är i drift även om mitt x har "ärvt" det.

          Alla karen startades enligt D.Walstad ursprungsmodell. I med jord, i med grus/sand, i med vatten, i med växter och i med fisk. Hade aldrig mätbara ammonium nivåer i något av karen.

          En erfarenhet som jag gärna delar med mig av är snabbväxande växter. De blir fort och lätt ett gissel speciellt om de är en sort som lämnar döda blad om kring sig. De är bra i starten för att suga upp den initiala ammoniumspiken men efter ett tag är det trevligare att bara slänga ut dem och fylla på med lite "slöare" växter. Low-tech ska inte bara vara fint det ska vara så underhållsfritt som möjligt. Äppelsniglar är utmärkta städpatruller.

          Kom även ihåg att i ett low-tech kar är ljuset gasen och du vill inte ha på för mycket ljus så att växterna suger ut all näring. Även om du kan göda med vattengödning mår botten bättre av att få jobba. Växterna ska behöva kämpa sig ner i substratet för att hämta näring, om det får näring billigt och bra ur vattnet jobbar de inte lika hårt för att hämta i substratet. Lite PMDD nu och då går bra men om du behöver göda kontinuerligt, pga för mycket ljus, kan du förstöra botten balansen.

          Ett low-tech helt utan pumpar och grejjer som väsnas och stressar runt vattnet är en mycket trevlig lugn och mysig inredningsdetalj. Inte en massa saker som far runt och stressar fiskar eller åskådare. Helt annan grej än hälften fisk och hälften vatten displayer
          mvh Mattias
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • royal blue
            • March 2003
            • 17

            #6
            Jag ska prova med ett litet akvarium först. Tack för alla svar det var precis vad jag behövde.

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Nice tack

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                jag hade 2.5cm såjord/kaktusjord och ovanpå det 2.5cm smått grus. Planterade blandat snabbväxande och mer långsamväxande. Hade ett litet filter med lite cirkulation till och ganska mycket ljus till.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av morphriz
                  Även om du kan göda med vattengödning mår botten bättre av att få jobba. Växterna ska behöva kämpa sig ner i substratet för att hämta näring, om det får näring billigt och bra ur vattnet jobbar de inte lika hårt för att hämta i substratet. Lite PMDD nu och då går bra men om du behöver göda kontinuerligt, pga för mycket ljus, kan du förstöra botten balansen.
                  Menar du att man skapar ett beroende hos växterna i fall man göder i vattnet? Jag är tyvärr tvungen att tillsätta gödning varje vecka för att inte få brister. Fast å andra sidan har jag ingen tjock jordbotten, bara ett tunt lager torv plus dammjord lite här och var som jag petade ner i sanden i form av frusna dammjordkuber.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    nja, beroende är nog fel ord. Poängen är att växter är lata. Om de kan tar de upp näringsämnen uppe i bladen. Det betyder att de inte behöver transportera något. De har alla enzym de behöver uppe i bladen för att tillgodogöra sig all näring.

                    När växterna använder rötterna jobbar de för att skapa en micromiljö runt rötterna som passar bra för näringsupptag. Om de får all näring i vattnet jobbar de mindre på att upprätthålla micromiljön runt rötterna, tom inte alls. Det är inga stora skillnader egentligen men kan vara tillräckligt för att botten ska bli "för" syrefri. Då börjar växternas rötter dö, ruttnande rotdelar drar mer syre, växterna mår dåligt och pumpar ner mindre syre, och så hamnar du i en ond cirkel med slutresultat en helt död botten.
                    mvh Mattias
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Hmm, tack så mycket för förklaringen. Grejen är nog att jag inte har tillräckligt många invånare i akvarierna. Tycker inte om när det ser belamrat och trångt ut. Och då måste jag tillsätta extra näring i vattnet.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      Arbetssätt...