Rödaktig akvariesand av bränd lera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M B
    • December 2007
    • 152

    Rödaktig akvariesand av bränd lera

    Hej!

    Någon som vet något om den här sanden?

    Mikael
    www.poecilia.org
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, jag har den.

    Den är väldigt lätt, så man bör lägga den i blöt ett par dagar innan man har den i akvariet för att den inte skall flyta runt, och den första månaden eller så är den "flygig" och svår att plantera i pga att växterna gärna lossnar och flyter upp. Den funkar i övrigt väldigt bra, växterna och fiskarna trivs. Jag kommer ändå inte att använda endast den sanden i framtida akvarier pga att jag tycker att den tegelröda f'ärgen är för påträngande, utan kommer troligen att ha den som lager under annan sand eller under löv.

    Jag såg på nätet att nån hävdar att den är giftig för snäckor - det är helt enkelt inte sant, jag har haft fem arter snäckor i det akvariet i över ett år.
    Senast redigerad av Azur; 10 February 2008, 20:09.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • M B
      • December 2007
      • 152

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Ja, jag har den.

      Den är väldigt lätt, så man bör lägga den i blöt ett par dagar innan man har den i akvariet för att den inte skall flyta runt, och den första månaden eller så är den "flygig" och svår att plantera i pga att växterna gärna lossnar och flyter upp. Den funkar i övrigt väldigt bra, växterna och fiskarna trivs. Jag kommer ändå inte att använda endast den sanden i framtida akvarier pga att jag tycker att den tegelröda f'ärgen är för påträngande, utan kommer troligen att ha den som lager under annan sand eller under löv.

      Jag såg på nätet att nån hävdar att den är giftig för snäckor - det är helt enkelt inte sant, jag har haft fem arter snäckor i det akvariet i över ett år.

      Okej, det låter ju bra i alla fall. Vet du vad sanden heter också?
      Tack för hjälpen!
      Mikael
      www.poecilia.org

      Kommentar

      • landstrykeren
        • July 2006
        • 440

        #4
        Gammal tråd men den heter iallfall Aquaclay.

        Kommentar

        Arbetssätt...