nåt på nyinsatt rot.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    nåt på nyinsatt rot.

    Hej.

    Som rubriken lyder så har jag fått nåt på min rot som jag satte i akvariet i söndags och nu har jag sett att det kommit nån vit belägning på vissa ställen av roten. Har försökt att ta bild på det men lättare sagt än gjort. Har även satt ner vissa bitar(som jag fick ta av för att få plats med roten) i mitt 60 liters akvarium och där är hela grenarna täckta av det.

    hoppas någon vet vad det är.
    Bifogade filer
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    #2
    Det är det vita luddiga om någon undrar, inte dom bästa bilderna tyvärr.

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      ska bli intressant och se vad det är, har haft liknande problem med att det bildades nåt slimeliknande jox på roten , har tagit ut den och rengjort den 2 ggr och det verkar som om det har hjälpt
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Vad för sorts rötter är det ni har fått det på?

        För mig dök sådan beläggning upp (fast mycket mer) efter bara några dagar i karet på mina rötter ("Vinranka"). Det minskade lite grann av sig själv men finns kvar nu efter en månad också. Men det är inte skadligt på något sätt och jag bryr mig inte så mycket, så jag har inte orkat göra något åt det

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det kommer att försvinna av sig själv efter ett tag och är helt ofarligt, men tycker man att det blir för mycket kan man ta upp roten och skrubba den med jämna mellanrum.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • vronkan
            • October 2007
            • 160

            #6
            ok tack så mycke så behöver jag inte oroa mig.

            Kommentar

            • surinam
              • September 2007
              • 673

              #7
              Hade likadant med mina rötter jag hade tagit som drivved vid vätterns strand. Men jag sög bara bort det vita luddet extra noga vid vattenbyten och nu 1 månad senare finns det inget kvar
              1 st malkar
              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Så blev det på min bambu. Nu har jag den alltid 2 veckor i vattenhinkar innan den får åka ner i karet. Då hinner den "slemma av sig."
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • vronkan
                  • October 2007
                  • 160

                  #9
                  tack igen för svaren, ingen som vet vad det är? det jag har på en änden av roten så har fördubblats i längd på bara ett dygn!! Får se hur länge jag står ut med det innan jag tar upp roten och skrubbar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...