lava vs. kol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    lava vs. kol

    Fördelar och nackdelar med dessa två olika stentyper.

    Sitter o försöker välja om ja ska beställa 10kg lava lr kolsten.

    Snabba svar uppskattas.
    Ska ha stenen i ett SA akvarium.
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    lava! kol e fult. har nog inga speciella engenskaper.
    Diskus

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      jag säger tvärtom, lava har egenskapen att fiskarna "kliar" sig mot den och skrapar upp hela sidan...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        det finns lite olika lavastenar, den lite hårda gillar jag bättre, den porösa är väldigt vass och lossar bitar när man pillar på den... Om man vill bygga lite med stenarna så är kolstenen inte så bra för den har en slät ytan och rasar lätt tycker jag!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Lavan har fördelen om man vill plantera på den med växter vars rötter skall kunna fastna.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Lava ger faktiskt lite biologisk filtrering samt e snyggare i vissa fall. men är som sagt vasst o ett helvete o försöka fånga fisk med hov i ...

            Kol e snyggt ibland men väldigt tråkigt .. dock inga vassa kanter.

            i övrigt påverkar dom inte vattenvärdena nått
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Så kan man använda vanliga svenska stenar med. De blir ofta mycket vackra i vatten.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #8
                Jag har ett biologiskt innerfilter med lavakross. Det är i en hörna, med glasskiva som avgränsning. Lava är väldigt bra substrat för bakterier eftersom dess yta är skrovlig och materialet poröst. Jag är mycket nöjd med lava som filtermaterial, men vet inget om kol.
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • Morpheus
                  • February 2003
                  • 673

                  #9
                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Så kan man använda vanliga svenska stenar med. De blir ofta mycket vackra i vatten.
                  Ja, det är inga problem att använda svenska stenar. Men se bara till att rensa dem på jord och annat löst bös och koka dem sedan. Då ska det inte vara några "farliga" bakterier kvar som angriper fisken.
                  Mvh Anders

                  Kommentar

                  • Midde
                    • August 2008
                    • 250

                    #10
                    Ursprungligen postat av Morpheus
                    Ja, det är inga problem att använda svenska stenar. Men se bara till att rensa dem på jord och annat löst bös och koka dem sedan. Då ska det inte vara några "farliga" bakterier kvar som angriper fisken.
                    Hur ska man placera stenarna om man vill göra ett biologiskt filter av dem?
                    Det är fult att inte ha akvarium

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av MimmiH
                      Hur ska man placera stenarna om man vill göra ett biologiskt filter av dem?
                      De skall placeras så att vattnet passerar mycket snabbt genom dom. I en inredning i ett normalt akvarium gör de inte någon större nytta som biologiskt filtermaterial.
                      Är också lite skeptisk till lavasten eftersom det lätt kan skada fiskarna.
                      Snyggast tycker jag vanliga naturstenar är.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Midde
                        • August 2008
                        • 250

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        De skall placeras så att vattnet passerar mycket snabbt genom dom. I en inredning i ett normalt akvarium gör de inte någon större nytta som biologiskt filtermaterial.
                        Är också lite skeptisk till lavasten eftersom det lätt kan skada fiskarna.
                        Snyggast tycker jag vanliga naturstenar är.
                        Jag har hört att vattnet ska rinna långsamt genom ett biologiskt filter, så att nedbrytningsbakterierna kan fästa ordentligt. Jag har blivit rekommenderad en svag pump, har bara en pytteliten som jag köpt på vattenliv.nu, men nu ska jag byta till en eheim 1046 eftersom min pump har börjat låta mer.

                        Ja, det verkar inget bra att ha lava om fiskarna kan skada sig på det. Jag har bara oskyddat lavakross i ett litet - med en glaslist avgränsat - förfilterområde. Detta är för att avgränsa mot sanden så att den inte ska sugas in i filtret så att det kleggar igen för fort. Men detta område behöver man ju inte ha om man har grus.

                        Jag har översatt en artikel om biologiska lavafilter, den är skriven av en tysk som har mysksköldpaddor och malar:

                        Det är fult att inte ha akvarium

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av MimmiH
                          Jag har hört att vattnet ska rinna långsamt genom ett biologiskt filter, så att nedbrytningsbakterierna kan fästa ordentligt.
                          Det håller jag definitivt inte med om - snarare tvärom - det skall vara bra fart på vattnet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Midde
                            • August 2008
                            • 250

                            #14
                            Varför ska det vara bra fart på vattnet genom ett biologiskt filter?

                            Hur stark pump skulle du rekommendera till ett akvarium som innehåller drygt 200 l vatten?

                            Är 300 l/timme OK - Eheim 1046?
                            Det är fult att inte ha akvarium

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av MimmiH
                              Varför ska det vara bra fart på vattnet genom ett biologiskt filter?

                              Hur stark pump skulle du rekommendera till ett akvarium som innehåller drygt 200 l vatten?

                              Är 300 l/timme OK - Eheim 1046?
                              Det skall vara bra fart för att
                              1/ Vattnet kommer då in i alla skrymslen och vrår och det blir inga döda zoner i filtermaterialet
                              2/ Vattnet blir då syrerikare och bakterierna fungerar betydligt bättre i syrerikt vatten

                              Hur stark pump man skall ha beror främst på vilka fiskar man har.
                              Om man inte har fiskar som vill ha mycket lugnt vatten så skulle jag ha använt en pump med en kapacitet på 800-1000 liter/timma
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...