ta ut fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vronkan
    • October 2007
    • 160

    #16
    hej.

    Då jag var på akvarielagret så trodde jag att dom skulle veta, det mest irriterande är att jag köpte den förra helgen och jag hade kunnat ha den i blöt om jag vetat att den flöt.

    Tar jag bort stenarna så kommer hela roten flyta runt och förstöra resten av inredningen, men har försökt att sätta dom så att dom inte går att vicka på.
    Jag vet inte annars hur jag skall göra för att hålla den nere. Nån som har nått tips?

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #17
      - Använd stenar så som du gör men se till på något sätt att ifall de lossnar så kan de inte rulla iväg mot rutan.

      - Lägg stenarna bredvid och bind fast roten i stenarna för att hålla den under vatten tills den börjar sjunka av sig själv.

      - Har du någon stor plastbunke? Lägg i roten där och tyng ned på något sätt.

      - Rigga upp något i stil med en träregel tvärs över akvariet och sedan en pinne som håller ned roten.

      ... osv. Vad som helst som håller roten under vatten tills den sugit in tillräckligt mycket och luften som finns i träet som hamnat där medan den legat i butiken pyst ut. Räkna iaf med att det hela kommer se lite provisoriskt ut tills dess det är klart.

      Snygg rot förresten, kommer bli jättesnyggt!
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • vronkan
        • October 2007
        • 160

        #18
        tack för råden, tror du att man kan använda jutesnöre och binda fast stenarna med eller finns det nåt snöre/tråd som man kan använda i vattnet förutom fisklina.(lite svårt att knyta knutar.) Får försöka binda stenarna vid sidan om

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #19
          Vet inte riktigt, har iaf aldrig använt jute i akvarium. Kan tänka mig att det skulle kunna bli problem om det fick ligga i vattnet flera månader, fast annars handlar det om det släpper några ämnen i vattnet som inte fiskarna mår bra av. Ibland har organiska material behandlats med anti-mögelmedel som är mycket giftigt för fiskar, men jag har ingen aning om det är fallet med just jutesnöre. Annars är ju fiskelina gjord för att göra knutar i så borde inte det kunna funka?
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Steksnöre eller fiskelina, eller varför inte låta roten flyta tills den sjunker där den sjunker, kan bli snyggt och det ÄR snyggt med fllytande drived i karet, fäst lite java i underkant på den bara, sen om du har svårt att knyta med fiskelina så kör en vanlig krok knop, alltså, trä(runt stammen), tvinna, trä (igenom öglan som blev runt stammen när du tvinnade)och dra åt..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • vronkan
              • October 2007
              • 160

              #21
              Får kolla up det där med jutesnöre på jobbet, vi säljer sånna så leverantören borde veta om det är några tillsatser så att säga. Jag vågar inte ha roten flytande för att trots att den inte sjunker så är den tung, det var väl därför som jag inte trodde den behövde ligga i blöt. Annars får jag försöka med fiskelina, om jag kan knyta knutar som håller för att fiska med så borde det hålla för sten/rot.

              Kommentar

              Arbetssätt...