Bygga stenrös. Vilken sten ska man använda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psm
    • April 2006
    • 55

    Bygga stenrös. Vilken sten ska man använda?

    Tänkte bygga mig ett stenrös som jag limmar med ihop med silicon.

    Vad för sorts stenar ska man använda? Kan man plocka tex sprängsten i något grustag? Eller måste man köpa sten?

    Hur mycket e 20 kilo i sten när man ska bygga ett STORT rös...
    Har ett 540 liters med btn.

    Har någon tips på snygg sten....

    MVH
    Magnus
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Sprängsten kan innehålla gifter. Kokas och skrubbas noggrannt, så kanske den funkar, det låter jag andra svara på.

    Vad är det för röse du ska ha? Som ett inslag i inredningen, eller mer huvuddelen av inredningen?
    I den här baljan (100x45x45 cm) är det ca 43 kilo sten... så 20 kilo sten är inte så fasligt mycket, speciellt inte i ett 540liters...


    Vilken stil är det tänkt på inredningen, och till vilka fiskar?
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      kolsten eller lavasten är ju o föredra.
      Går du till nått grustag e de risk att du får med metaller o andra mineraler o dom kan du inte koka bort
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • psm
        • April 2006
        • 55

        #4
        Tack för ditt svar.

        Har en BTN Amazonas så de är väll tänkt att röset ska gå ner i vänstra hörnet.
        Har en vision om att de ska se ut som om de tillhör bakrunden. Som att det går ner en "trappa" från den och sidorutan.
        Tänkte nog bygga det mot en vägg eller dyrligt när ja siliconar hop röset. Så att det ligger dikt mot sidorutan och har en vinkel på ca 35-40 grader från hörnet mot bakrunden....
        Bygger det i olika moduler så jag lätt kan lyfta i det sen.
        Skulle ju vara bra om färgen på stenen ser ut som färgen på min bakrund...

        Jag har lite viktoria i karet (haplochromis chilotes och Viktoria Zebror). Kan ju tillägga att det va ett L mal och sydamerika kar från början.

        Oj jo då kan ja tänka mig att jag behöver MYCKET sten.... å sten är ju ganska dyrt, för att vara sten menar ja...

        Mvh
        Magnus

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Mycket dyrt, faktiskt.
          Du kan ju "fuska" och göra nån form av utfyllad under röset. En plastbit, eller lite frigolit, som du sen limmar stenarna på.
          Då går det inte åt fullt så mycket sten iaf.
          Eller kanske nån BTN-modul?
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • Peter_A_F
            • January 2008
            • 64

            #6
            OBS nedanstående är endast en sammanfattning om vad jag läst... ingen kunskap i ämnet.

            Stenar med missfärgningar eller konstiga kristaller bör undvikas. Runda stenar som liggat i ett vattendrag eller liknande ganska ofarliga att använda eftersom de haft väldigt lång tid på sig att släppa ur sig eventuella föroreningar. Sprängsten kommer ju naturligt innefrån en större bit sten/berg och har då haft sämre möjligheter att släppa ifrån sig skadliga ämnen.

            I de flesta grus/sandbrott exempelvis det närmast mig i Gråbo kan man åka och plocka med sig en baklucka/släpkärra med runda fina stenar för 50-150 kr...
            - 720 liter med Malawi.
            Golden, Hongi, Socolofi, Elongatus mpanga, Afra, Röd Zebra, Moorii, Fryeri, Aulonocara "Fire fish" & Frontosa
            http://franssonfamily.se/akvarie/

            Kommentar

            • *db*
              • February 2007
              • 243

              #7
              skulle aldrig falla mig in att köpa sten i en akvarieaffär för 20-30kr kilot.
              nej, dom hundringarna lägger jag hellre på filtermaterial eller dyligt...
              varför inte köpa akvarievatten också för 10 spänn litern

              mvh Danne

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Vanlig gnejs, granit och diabas funkar alldeles utmärkt.
                Om man plockar sprängsten, skjölj och skrubba, eftersom det kan finnas giftiga sprängmedelsrester kvar på dom.
                Lär dig se hur alunskiffer och orsten ser ut - de skall man inte ha.
                Inte heller rostiga stenar - järn är inte så värst farligt, men järnförekomst kan också vara tecken på att något annat otrevligare ämne kan läcka ut, som nickel eller kadmium.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...