Göra en bakrund av torv..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taxidermy
    • January 2007
    • 298

    Göra en bakrund av torv..?

    Hejsan. Jag tänkte försöka göra en billig bakgrund på något vis. Tänkte att man kanske kan använda torv? Jag såg någon som hade silikonat fast torv och grus/sand på frigolit och lackat över, skulle det funka?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    tror de blir svårt ... minsta fukt innanför o de börjar ruttna.
    sikta på frigolit eller betong som du sen målar o lackar. funkar ju med plast/glasfiber också
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • taxidermy
      • January 2007
      • 298

      #3
      Hm.. Grejen är att det ska se bra ut ovanför ytan också eftersom det är ett aquaterrarie .. Tror du frigolit eller annat ser bra ut ovanför ytan?

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        lackar du med matt lack tjockt o ruggar upp de lite kan de nog se rätt bra ut .. kanske lite för blankt annars
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Olorin

          #5
          Nu förstår jag tråden. Det handlar om att göra en bak rund av torv! En annan metod är att äta mycket semlor!

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            Behöver man egentligen lacka?
            Antar väl iofs att vissa malar kan få för sig att äta sig rakt igenom.. men ändå.
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Det finns block av torv men kanske säsongsvara? Är den riktigt torr så man kan limma med silikon går det att såga av en skiva så den blir så platt som möjligt på ena sidan och limma på glaset. Man får ju ta lite tjocklek så det går att karva lite i på andra sidan om man vill eller bara köra utan karvning. Är det inte djupt eller djur som röjer funkar det iaf. Blir en del som lossnar i början men det minskar efter ett tag. Sen ska man inte snåla med silikonet mellan glaset och torven. Frigolit går annars och kan smula sönder torv så det blir riktigt smått sågott som pulver. Sen dutta fast det i spacklet medans det är blött.
              Senast redigerad av eriahl; 28 January 2008, 08:51.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Torvblock går också att riva i strimlor, funkar finfint att göra terrariebakgrunder av iallafall.

                Till terrarier rekommenderas annars kokosfiber (coco bedding, eller kokoshumus/mull), eftersom det bryts ner mycket långsammare än torv.
                Det kanske är nåt som funkar i akvarium?
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • taxidermy
                  • January 2007
                  • 298

                  #9
                  Hmm.. Har kikat runt på lite regnskogsterrarier och fick en idé om att först silikona fast en massa rötter, sen köra fogskum runtom, skära till den och måla den och kanske silikona fast söndersmulad torv om det behövs?

                  Trollsvans: Ah, okej, får kika på dem Men vart kan man köpa torvblock och kokosmull?

                  Eriahl: Det låter ju också som något man skulle kunna göra.. Finns det bilder på det på internet? Djupet är väl bara runt 10-20 cm, det ska bli hem till salamandrar..

                  Olorin: Rund bak är redan fix'd

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Finns kanske bilder om man googlar runt. Det jag gjorde så var till paddor och 15-20cm djup vattendel och sen torv på land oxå. Har inga bilder på det iaf
                    Senast redigerad av eriahl; 29 January 2008, 22:45.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

                      #11
                      Här har du en bra länk på hur man bygger ett Odlingsskåp, med bakgrund i fogskum och kokos.
                      Sen kan jag inte svara på hur bra det funkar i akvarium, om malar äter loss bakgrunden, eller så. Men det finns säkert nån som vet.
                      Torvblock finns alltid på Blomsterlandet eller motsvarande, kokosmull har jag köpt en del på Hornbach, bland reptilsakerna, komprimerat till en "tegelsten", som man blötlägger, så sväller den upp, sen är det bara att torka.
                      //Troll

                      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                      Kommentar

                      • taxidermy
                        • January 2007
                        • 298

                        #12
                        Ah, okej Nej men bara några cm(10-20) ska vara under vattenytan, och bara salamandrar ska bo i det.. Tror inte de ger sej på den

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Frigolit med husfix håller iofs längre än torv bara. Men finfördelad torv man duttar i sista lagret fix med pensel eller handen blir lite snyggare än bara pigmentfärg i fixen
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          Arbetssätt...